Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychické procesy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.65 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Formy myšlení

  1. pojem – základní forma myšlení, vystižení obecných a podstatných znaků jevu/předmětu, nositelem významu pojmu je definice

  2. soud – vyjadřuje vztah mezi jevy/předměty nebo jejich znaky (vlastnosti)

  3. úsudek – sděluje vztah mezi dvěma nebo více soudy

  1. induktivní úsudek – vyvozování obecného tvrzení z jednotlivých případů

  2. deduktivní úsudek – uplatnění obecného poznatku na konkrétní jev/předmět

  1. pravdivý

  2. nepravdivý – tím se zabývá logika

Druhy myšlení dle hledisek:

  1. vývoje

  1. motorické myšlení – počáteční forma myšlení, k řešení problémů dochází pomocí pohybové manipulace s předměty

  2. imaginativní myšlení – pracuje s názornými obrazy a představami

  3. propoziční myšlení – pracuje se slovy, větami a pojmy, jde o abstraktní myšlení

  1. stupně složitosti a abstraktnosti myšlenkových procesů

  1. konkrétní názorné myšlení – problém je řešen s využitím názorných představ

  2. abstraktně teoretické myšlení – problém je řešen s využitím abstraktních představ, užívá se při řešení teoretických úkolů, jedná se o vyšší stupeň myšlení

  1. směru řešení problému

  1. konvergentní (sbíhavé) myšlení – směřuje k jednomu cíli, k jednomu způsobu řešení

  2. divergentní (rozbíhavé) myšlení – hledá několik různých, souběžných řešení, jde o tvůrčí postup

Postup řešení problému

  1. setkání s problémem – důležitá motivace

  2. příprava – shánění informací

  3. vlastní proces řešení

  4. nalezení řešení – vyřešení problému

  5. ověření řešení – vyhodnocení účinnosti řešení

Myšlenkové postupy – operace

  1. analýza – myšlenkové rozdělení celku na části

  2. syntéza – myšlenkové sjednocování (spojování jevů/prvků)

  3. abstrakce – vyčleňování podstatných a obecných vlastností předmětů/jevů

  4. konkretizace – uplatnění podstatných a obecných vlastností na konkrétní jev/předmět

  5. indukce – vyvozování obecného tvrzení z jednotlivých případů (od konkrétního k obecnému)

  6. dedukce – uplatnění obecného poznatku na konkrétní jev/předmět (od obecného ke konkrétnímu)

  7. generalizace (zobecňování) – vydělení společných znaků, tyto znaky platí pro všechny prvky téhož druhu

  8. srovnávání, uspořádání, třídění (klasifikace) – nové pojmy srovnáváme se známými – spojeno s dalšími operacemi

Poruchy myšlení

  1. bradypsychismus – zpomalené myšlení, příčinou může být únava nebo intoxikace (otrava) organismu

  2. tachypsychismus – zrychlené myšlení, v situacích intenzivního prožívání/při manických stavech (bipolární porucha) /intoxikace organismu

  3. bludy – přesvědčení o nesprávné skutečnosti, již nelze jedinci vyvrátit

Řeč

  • nástroj myšlení

  • umožňuje komunikaci mezi lidmi

  • vyjadřuje myšlenky a umožňuje je sdílet s dalšími lidmi

  • dvě složky:

  1. receptivní – porozumění, souvisí se schopnostmi přijímat zvukové podněty

  2. expresivní – vyjadřování, zahrnuje artikulaci (fyziologickou způsobilost produkovat řeč skrze mluvidla)

Témata, do kterých materiál patří