Psychické procesy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3. PSYCHICKÉ PROCESY
Kognitivní procesy – vnímání, iluze, halucinace, představy, fantazie, myšlení, řeč
Mnestické procesy – paměťový proces, typy a vlastnosti paměti, podmínky zapamatování
Emoční procesy – charakteristika, dělení
Volní procesy – vůle, motiv, typy motivů
Učení: fáze, typy, výsledky, efektivita
Psychické procesy
části lidské činnosti
relativně krátkodobý charakter
umožňují nám vnímat, myslet, orientovat se ve svém okolí, mluvit, hodnotit věci
KOGNITIVNÍ PROCESY
Vnímání
prostřednictvím vnímání poznáváme, co zrovna působí v daném okamžiku na naše smyslové orgány
čití (počitek) – proces, při kterém smyslové orgány (sluch, zrak, hmat, chuť, čich) přijímají informace z okolí
vnitřní tělový analyzátor – př. hlad, žízeň
vnější tělový analyzátor – př. zima
procesy vnímání:
recepce – schopnost přijímat podněty smyslovými orgány
percepce – schopnost nervového systému uvědomovat si podněty
apercepce – vnímání využívající předchozí zkušenost
výsledek vnímání:
počitek – obraz jednotlivého znaku vnímaného předmětu (např. barva, vůně)
vjem – zobrazuje obraz předmětu jako celku
základní procesy:
odlišování objektů
pro zjištění, kde se jednotlivé objekty v prostoru nacházejí
zabývá se tím zejména gestaltická psychologie – popis několika principů
princip figury a pozadí – vnímáme figuru (objekt zájmu, vnímáme zřetelněji) a zbytek jako pozadí
sdružování objektů
- tendence seskupovat např. velikosti, tvary, barvy do vnímaných celků
- seskupování se řídí jednoduchými zákony
- zákon blízkosti, zákon podobnosti, zákon uzavírání
určování vzdálenosti
relativní velikost – pokud se podobné objekty (např. domy) liší svou velikostí, považujeme menší objekty za vzdálenější
určování pohybu
rozlišujeme pohyb zdánlivý (např. projekce filmu) a pohyb skutečný
druhy vnímání:
zrakové vnímání
čichové a chuťové vnímání
sluchové vnímání
hmatové vnímání
pohybové vnímání
vnímání doteku
zkreslení a poruchy:
smyslové klamy – kvůli nedokonalosti smyslového orgánu
synestezie – spojení vjemů z různých smyslů (např. barevné slyšení))
iluze – zkreslený smyslový vjem, vzniká na základě reálného (skutečného) podnětu, který je chybně vnímán smyslovými receptory
halucinace – vjemy bez skutečného podnětu (člověk vidí/slyší/cítí podněty, které ve skutečnosti neexistují), člověk nedokáže rozeznat, co je skutečné a co ne
snové vjemy
podnětová deprivace
izolace
zapojí se fantazie
uměle – vede ke zklidnění a meditace
přirozeně – vývojová deprivace (př. zavírání dětí do pokoje bez hraček)
aktivizační pracovníci – snaží se aby např. důchodci začali něco dělat a jen nečekali na smrt
úroveň adaptace
př. rozdílné vnímání stejné teploty, adaptace na světlo, …
vliv vnějšího prostředí na vnímání jedince