Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie v reklamě

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.52 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Význam učení pro spotřební chování

Učení je z psychologického hlediska pojem, který vyjadřuje proces získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu jeho života. Všechno, co není v projevech lidského chování vrozené, se utvořilo v procesu učení. Učení v tomto širokém smyslu můžeme chápat jako hledání optimálního způsobu přizpůsobování se organismu proměnlivému prostředí.

Reklama ve společnosti neplní pouze ekonomické úlohy, ale má i funkci informační, učí v tom nejširším možném měřítku lidi orientovat se ve světě spotřeby, sděluje poznatky o nových výrobcích, dává podněty ke zkvalitnění spotřebních zvyklostí. Napomáhá i k sociálnímu učení.

Obecně lze rozdělit čtyři základní funkce učení, které se ale v reálném životě prolínají. Je to senzomotorické učení, učení se poznatkům, metodám řešení problémů a sociální učení. V psychologii reklamy má učení význam v osvojení si určitých znalostí, které vedou k žádoucímu způsobu chování nejen v spotřebě, ale i v životě.

Pro reklamu je také důležité časové rozdělení procesu učení. Při masivní krátkodobé kampani je učení rychlejší, ale bývá rychleji zapomenuto, zatímco souvislá propagace je v procesu učení sice pomalejší, ale za to stabilnější.

Motivace – klíčové téma psychologie reklamy

Téma motivace (z lat. movere – pohyb) je pro psychologii reklamy naprosto klíčové. Z tohoto hlediska můžeme reklamu definovat jako soubor stimulačních prostředků, s jejichž pomocí se snažíme ovlivňovat motivaci člověka. 17 Motivace stojí za každým naším jednáním, určuje směr, intenzitu a délku činností. V reklamě se jedná především o vyvolání aktivity (nejčastěji nákup zboží). Vedle toho se reklama snaží o ovlivňování motivační struktury člověka. Snaží se potencionální spotřebitele přesvědčit, že je spotřeba nejdůležitější životní hodnotou.

Motivace je spojena s užitností produktu. Užitek se stává motivací ke koupi produktu. Zdrojem motivace jsou také hodnoty, ideály, zájmy, ale i návyky.

I potřeby jsou zdrojem motivace. Doposud ale zůstává otázkou, do jaké míry je reklama schopna eticky využívat lidských potřeb. Existuje spousta jejich výkladových rámců, z nich nejznámější je Maslowova pyramida potřeb. Jejím největším přínosem v psychologii reklamy je uvědomění posloupnosti potřeb v čase.

Murrayova manifestační teorie potřeb je řazena podle abecedy, aby neevokovala hierarchickou stupňovitost. Murray vymezuje potřeby šířeji než Maslow. Potřeby se podle něj neprojevují nahodile, ale na základě určitých motivačních a situačních podmínek. Hlavním přínosem této teorie pro reklamu je, že podněty v reklamě mohou být spouštěcím mechanismem pro projev potřeby. Typickým příkladem jsou reklamy propagující automobily, které vyvolávají potřebu síly a agresivity. Síla automobilu je přenesena na člověka, který jej řídí.

Témata, do kterých materiál patří