Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vývoj českého filozofického myšlení

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.1 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Dílo: De ecclesia, Výklad viery, desatera božieho přikázanie a páteře, Postilla aneb vyloženie svatých čtení nedělních, Dcerka aneb o poznání cesty pravé ke spasení, Listy z Kostnice.

IV. Svět nenásilí Petra Chelčického (asi 1390 – 1460)

  • Byl to živý příklad aktivity příslušníků nízké šlechty, kterým se v souvislosti s husitstvím dostávalo nebývalého prostoru k všestrannému uplatnění. Nebyl knězem a jeho ústředním tématem bylo věrohodné pochopení křesťanství a jeho smysl pro konečný cíl člověka a celé lidské společnosti.

  • Podstatou Chelčického přesvědčení jsou především pokoj, vzájemná láska (i k nepřátelům), bezvýhradná úcta k lidskému životu jako k Božímu stvoření, neodpírání zlu násilím.

  • Z absolutního morálního hlediska považoval jakýkoliv ozbrojený boj nejen za neúčinný, ale i za těžký hřích vedoucí člověka k věčnému zatracení.

  • Ve spise O boji duchovním připomíná, že základní povinností křesťana není boj proti jiným lidem, ale boj proti hříchu a Ďáblu, tedy boj proti tomu, aby člověk odpadl od Boha. Proti válce se staví na základě biblickém: ve Starém zákoně bylo přece dáno přikázání „Nezabiješ“ a v Novém zákoně Kristus přikazuje bezvýhradnou lásku k bližnímu.

  • Spis O církvi svaté kritizuje rozdělení společnosti rovněž z biblických základů. Rozdělení křesťanů na stavy vniklo do církve z pohanství, neboť před bohem jsou si všichni rovni. Odmítá oficiálně vyhlašovaná názor, podle něhož tvoří základ křesťanské obce prostá příslušnost k jednomu ze tří stavů (duchovní a světští pánové, dělný lid). O tom, kdo do církve opravdu náleží, rozhodují morální kvality – skutky věřícího. Kněží a světští páni nemají právo nutit poddané, aby pro ně pracovali. Všichni věřící křesťané jsou povinni opatřovat si prostředky k životu vlastní prací.

  • Ve vrcholných pasážích traktátu O trojím lidu rozvíjel hlavní linii kritiky středověkého křesťanského učení o rozdělení společnosti.

  • Ve spise Síť víry pravé se zabývá ideálním křesťanstvím. Staví se proti sepětí církve se státem. Funkci státu vidí v tom, že má stíhat zlo. Podstata křesťanství je naopak odplácení zla dobrem.

V. Věčný poutník – Jan Amos Komenský (1592 – 1670)

  • Komenský byl znám jako významný učitel, ale jeho filozofické názory byly pokládány za překonané.

  • Teprve po roce 1935, kdy byl nalezen rukopis filozofického díla Všeobecná porada o nápravě věcí lidských, se ukázalo, že jeho pedagogika je možná pouze pod vlivem jeho pansofické filozofie. Je inspirována novoplatónisty.

  • Komenský rozdělil veškeré jsoucno ne sedm stupňů neboli světů. První čtyři jsou sestupné od světa možného až po svět hmotný. Člověk, bytost konečná, se postupně přibližuje k nekonečnému řádu bytí – k Bohu. Člověk má překonat zvěcnělost, omezenost, má se stát bytostí univerzální – otevřenou. Objevuje svět a v tom se tají předzvěst - globální reformy světa – nápravy všech věcí lidských.

Témata, do kterých materiál patří