Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vývoj českého filozofického myšlení

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.1 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

X. Tomáš Garrigue Masaryk

  • Vědomí krize moderního člověka, zpochybnění hodnot, na nichž vyrostla evropská civilizace, se v průběhu 19. století projevily na půdě mnoha filozofických škol. V našem prostředí se s nimi můžeme setkat pouze sporadicky.

  • Na přelomu 70. a 80. let 19. století se i v lůně novodobé české společnosti ozývaly hlasy volající po hlubším, zdůvodněném národním programu.

  • Tyto výše naznačené tendence vyjadřovaly filozofické úvahy Tomáše Garrigua Masaryka, jejichž jádro vznikalo v 80. a 90. letech 19. století.

  • Důležitým předpokladem Masarykovy koncepce „humanitní demokracie“ se stala problematika týkající se charakteru a zejména funkce náboženství v lidském životě. Nikdy se netajil svým záměrem rehabilitovat význam náboženství pro přítomnost zasaženou nihilismem, upozorňovat na důležitost náboženského citění a platnost náboženských hodnot s ohledem na očekávané úkoly spojené se světonázorovou výchovou společnosti.

  • Byl přesvědčen o tom, že pevný základ moderní, civilizované společnosti, a tedy i půdu pro další směřování vlastního národa lze hledat ve sféře supranaturální (nadrozumové, nadpřirozené).

  • Psychologické úvahy o individuu spojoval vždy s přemýšlením o národních tradicích, o smyslu národních dějin, o možnostech rozvoje českého národa.

  • Zdůrazňoval individualismus.

  • Masaryk užíval pojem reformace ve dvojím významu. Na jedné straně pod ním chápal určité náboženské hnutí. Častěji se však zabýval reformací ve druhém významu. Spatřoval v ní jeden ze dvou možných způsobů uskutečňování změn žádoucích pro společnost.

  • České dějiny vykládal jako svár dvou principů – reformace a protireformace.

  • Svůj filozofický a politický program formuloval heslem realismus.

  • Přesvědčení, že nic není velké, co není pravdivé, vedlo Masaryka do sporu s nekriticky národním nadšením.

Dílo: Česká otázka, Jan Hus, Moderní člověk a náboženství, Ideály humanitní, V boji o náboženství, O smysl českých dějin, Nová Evropa, Světová revoluce, Cesta demokracie 1-2, Otázka sociální 1-2.

XI. Jan Patočka (1907 – 1977)

  • Patří k největším českým filozofům a nejvýznamnějším filozofickým osobnostem 20. století.

  • Jeho filozofické tázání i životní osudy vypovídají velmi podstatně i o osudech Evropy. Byl jedním z posledních žáků E. Husserla a posluchačem M. Heideggera.

  • Zabývá se otázkami dějin filozofie, českým filozofickým odkazem (Bolzano, Masaryk, problematika českého národního programu). V neposlední řadě je třeba připomenout obrovské dílo překladatelské (Hegel, Schelling).

  • Hlavní pozornost věnuje tematice „přirozeného světa“. Vychází z toho, že moderní člověk nemá jednotný názor světa. Žije ve dvojím světě, ve svém přirozeně daném okolí a ve světě, který pro něj vytváří moderní přírodověda, založená na „matematické zákonitosti přírodní“. Tuto nejednotu pokládá Patočka za hlavní zdroj současné krize. „Člověk se ocitl ve dvojím světě: v jednom, v němž myslí, a v druhém, v němž žije.“ Nelze ale jeden svět prostě škrtnout. Patočkovým cílem je znovusjednocení obou světů.

  • Člověk je bytost, která je nejen částí světa, ale též bytost, která má svět, ví o světě.

  • Tuto myšlenku doplňuje později úvahou o třech základních momentech pohybu existence. První je pohyb, jímž přijímáme své místo na světě, jímž se ve světě zakotvujeme. Dále je to pohyb naší praxe či aktivity ve společenství s druhými. Nejzávažnější je třetí pohyb, jímž se člověk vztahuje k celku, a tím přijímá sebe sama.

Témata, do kterých materiál patří