Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ZSV_MO_2B_BUDD

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Co však je, mnichové, vznešená pravda o odstranění utrpení? Je to na-prosté odstranění oné žízně tím, že ji člověk zapudí, odstraní, opustí, vyhladí.

Představa cíle se jeví na první pohled jako negativní. Klíčové slovo zní nirvána = vyvanuti, vyhasnutí. Cíl je tedy tam, kde se uhasí žízeň, kde už není žádná touha a kde byla odstraněna všechna příchylnost. Nicméně tento konec není nihilistický, nýbrž dává svobodu.

Jeden zen-buddhistický text z čínsko-japonské sbírky meditativních úloh pro zenová cvičení, vyjadřuje radikálnost oproštění jako svobodu:

Je jako sen hluchého - může ho znát jen on sám. Když se náhle začne projevovat činy, můžeš vyděsit nebe a rozechvět zemi. Je to, jako bys vojevůdci Kuanovi vytrhl velký meč a chopil se ho. Setkáš-li se s buddhou (zde: jiný osvícený), zabiješ buddhu, setkáš-li se patriarchou, zabiješ patriachu. Na hraně skály mezi životem a smrtí máš velikou svobodu, uprostřed šesti cest a čtyř zrození se těšíš dokonalé usebranosti.

Tak jako protějškem žízně je vyhasnutí, tak protějškem nevědění je osvícení a probuzení k pravé moudrosti. Ale ptáme-li se na obsah osvícení, mluví se o prázdnotě - to je opět negativní pojem, který je blízký pojmu vyhasnutí; neexistuje nic, k čemu by člověk mohl lnout. Člověk sám - a zde se buddhismus dostává alespoň do vnějšího protikladu k hinduismu - není nesen átmanem jakožto něčím, co je nezničitelné, nýbrž je anátman = ne-átman, bytost, která má oporu v sobě pouze zdánlivě, ve skutečnosti však musí poznat, co znamená být bez-já. V pozdější radikalizaci se přiznává vlastní skutečnost jen prázdnotě.

Přes negativní charakter výpovědi má zvěst nejvyššího cíle vposledku pozitivní obsah, bez něhož by neexistoval únik z koloběhu všeho podmí-něného.

Vpravdě, toto pravil Vznešený, toto zvěstoval Svatý a tak jsem to slyšel: Existuje, mnichové, něco nezrozeného, nevzniklého, co není ničím podmíněno. Kdyby, mnichové, toto nezrozené, nevzniklé, nevytvořené, jež nemá žádnou podmínku, nebylo, pak by nebylo pro toto zrozené, vzniklé, vytvořené, vyrostlé z této podmínky žádného úniku. Protože však, mnichové, ono nezrozené, nevzniklé, nevytvořené, nepodmíněné existuje, je pro zrozené, vzniklé, vytvořené, příčinami podmíněné -- vykoupení. (Itivuttaka II 6)

4. pravda: Cesta z utrpení: Zůstává otázka, jak je možno zvěstovaného cíle dosáhnout. Odpovídá na ni nauka o osmidílné cestě:

Co však je, mnichové, vznešená pravda o stezce vedoucí k odstranění utrpení? Touto stezkou vedoucí k odstranění utrpení je tato osmidílná cesta:

pravé poznání,

pravé rozhodnutí,

pravá řeč,

pravé jednání,

pravé žití,

pravá snaha,

pravé rozvažování,

pravé ponoření se do sebe.

V osmidílné cestě lze rozlišit dvě etapy, které je třeba uskutečnit pravým způsobem, tj. vyhnout se při tom extrémům: etická disciplína a cvičení v ponoření (soustředění). Etická disciplína je přitom předpokladem pro cvičení v meditaci.

Témata, do kterých materiál patří