Regionální ekonomika a politika všechny přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- teorie centrálních míst je pak převedením neoklasického modelu ekonomiky do ideálního prostoru, kde platí zjednodušující neoklasické předpoklady
-
dále na Webera a Lösche navazuje Walter Isard (1919) – propojení ekonomie, geografie, prostorového plánování (60. léta)
-
cílem – transformovat tehdy deskriptivní regionální ekonomii v exaktní teoretickou vědu; zvědečtění regionální ekonomie důrazem na využívání modelů (gravitační model, analýzy vstup-výstup, lokalizační modely podle teorie centrálních míst)
-
90. léta – oživení zájmu o regionální vědu – tzv. nová ekonomická geografie
Slabiny lokalizačních teorií
Nerealistická zjednodušení reality
Hlavní diferenciační faktor – vzdálenost
Redukce sociálních jevů na prostorové
Názor v 90. letech – nelze vytvořit lokalizační teorii, která by vysvětlovala lokalizaci firem, protože rozhodnutí o lokalizace je jen dílčí součástí celkové strategie firem
Od 70. let – opouštění nerealistických lokalizačních teorií – znamená obrat ve výzkumu – místo analýz abstraktně pojímaného prostorového chování firem se sociální vědy začínají zabývat teoretickými otázkami vývoje a zaostávání, tj. HLEDÁNÍ PŘÍČÍN
Síla lokalizačních teorií
Přínosem studium aglomeračních efektů (součástí soudobých teorií regionálního rozvoje)
Přínosem i samotný koncept
Jejich dnešní význam – pouze pro lokalizaci přímých zahraničních investic (FDI) a lokalizaci hypermarketů, logistických, zábavních center
Klíčové koncepty lokalizačních teorií platí jen rámcově (pouze pro mezinárodní mobilní investice), nikoli pro re-investice (vstupují i další faktory)
Lokalizační faktory lze překonat (viz existence investičních pobídek) – pobídky hrají podstatnou roli při výběru lokalit pro investici – lokalizační faktory jsou pak proměnlivé
Hlavní lokalizační faktory v současnosti (na národní úrovni)
makroekonomická, politická stabilita
úroveň vyspělosti
výše cenové hladiny
tržní potenciál
Na regionální úrovni
dostatek kvalifikovaných pracovních sil
dostatek a výhodná cena pozemků
kvalita infrastruktury vč. dopravního napojení
blízkost vědecko-výzkumné základny
kvalita životního prostředí
průmyslová tradice
Dominantní motivy pro lokalizaci FDI
nízké ceny vstupů (cena pracovních sil, energie, pojištění, pozemky, měkčí pracovně-právní předpisy, bezpečnost práce, ochrana ŽP)
tržní potenciál ekonomiky
možnost získat cenné, v místě specifické know-how
Lokalizační strategie zahraničních investorů
Pokud je hlavní motivem zahraničního investora úspora nákladů (investice do výroby), pak je preferována lokalizace mimo metropolitní regiony (do méně vyspělých regionů, s nižší cenovou hladinou)
Metropolitní areály jsou preferovány investory s motivem snahy průniku na nový trh (investice do služeb – finanční sektor, reality)
Lokalizace motivovaná snahou o získání specifického know-how směru do regionů s tzv. knowledge economy (ekonomikou znalostí) – může jít o regiony s vysokou koncentrací vědy a výzkumu (ať už metropolitní nebo ne)