Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Regionální ekonomika a politika všechny přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.44 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

- teorie centrálních míst je pak převedením neoklasického modelu ekonomiky do ideálního prostoru, kde platí zjednodušující neoklasické předpoklady

  • dále na Webera a Lösche navazuje Walter Isard (1919) – propojení ekonomie, geografie, prostorového plánování (60. léta)

  • cílem – transformovat tehdy deskriptivní regionální ekonomii v exaktní teoretickou vědu; zvědečtění regionální ekonomie důrazem na využívání modelů (gravitační model, analýzy vstup-výstup, lokalizační modely podle teorie centrálních míst)

  • 90. léta – oživení zájmu o regionální vědu – tzv. nová ekonomická geografie

Slabiny lokalizačních teorií

  • Nerealistická zjednodušení reality

  • Hlavní diferenciační faktor – vzdálenost

  • Redukce sociálních jevů na prostorové

  • Názor v 90. letech – nelze vytvořit lokalizační teorii, která by vysvětlovala lokalizaci firem, protože rozhodnutí o lokalizace je jen dílčí součástí celkové strategie firem

  • Od 70. let – opouštění nerealistických lokalizačních teorií – znamená obrat ve výzkumu – místo analýz abstraktně pojímaného prostorového chování firem se sociální vědy začínají zabývat teoretickými otázkami vývoje a zaostávání, tj. HLEDÁNÍ PŘÍČÍN

Síla lokalizačních teorií

  • Přínosem studium aglomeračních efektů (součástí soudobých teorií regionálního rozvoje)

  • Přínosem i samotný koncept

  • Jejich dnešní význam – pouze pro lokalizaci přímých zahraničních investic (FDI) a lokalizaci hypermarketů, logistických, zábavních center

  • Klíčové koncepty lokalizačních teorií platí jen rámcově (pouze pro mezinárodní mobilní investice), nikoli pro re-investice (vstupují i další faktory)

  • Lokalizační faktory lze překonat (viz existence investičních pobídek) – pobídky hrají podstatnou roli při výběru lokalit pro investici – lokalizační faktory jsou pak proměnlivé

Hlavní lokalizační faktory v současnosti (na národní úrovni)

  1. makroekonomická, politická stabilita

  2. úroveň vyspělosti

  3. výše cenové hladiny

  4. tržní potenciál

Na regionální úrovni

  1. dostatek kvalifikovaných pracovních sil

  2. dostatek a výhodná cena pozemků

  3. kvalita infrastruktury vč. dopravního napojení

  4. blízkost vědecko-výzkumné základny

  5. kvalita životního prostředí

  6. průmyslová tradice

Dominantní motivy pro lokalizaci FDI

  1. nízké ceny vstupů (cena pracovních sil, energie, pojištění, pozemky, měkčí pracovně-právní předpisy, bezpečnost práce, ochrana ŽP)

  2. tržní potenciál ekonomiky

  3. možnost získat cenné, v místě specifické know-how

Lokalizační strategie zahraničních investorů

  • Pokud je hlavní motivem zahraničního investora úspora nákladů (investice do výroby), pak je preferována lokalizace mimo metropolitní regiony (do méně vyspělých regionů, s nižší cenovou hladinou)

  • Metropolitní areály jsou preferovány investory s motivem snahy průniku na nový trh (investice do služeb – finanční sektor, reality)

  • Lokalizace motivovaná snahou o získání specifického know-how směru do regionů s tzv. knowledge economy (ekonomikou znalostí) – může jít o regiony s vysokou koncentrací vědy a výzkumu (ať už metropolitní nebo ne)

Témata, do kterých materiál patří