Hospodářská politika vypracované otázky k ústní
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Rozpočtová soustava (typy, deficity, krytí deficitu, státní x veřejný dluh)
Rozpočtovou soustavu tvoří:
Soustava veřejných rozpočtů
Soustava mimorozpočtových fondů
Rozpočty ostatních veřejnoprávních organizací
Veřejné rozpočty
Státní rozpočet = centralizovaný peněžní fond, který vytvářejí, rozdělují a používají ústřední orgány státní správy. Je základním nástrojem fiskální politiky. Státní rozpočet se v ČR sestavuje na 1 kalendářní rok a má podobu zákona. Může být vyrovnaný, přebytkový, deficitní.
Složení státního rozpočtu:
Příjmová stránka – daně, cla, poplatky, příjmy z prodeje státního majetku
Výdajová stránka – výdaje na nákup zboží a služeb a transferové platby
Fondy (státní, národní)
Rozpočty územně – samosprávných celků – sestavován obcí či krajem na kalendářní rok a schvalován jejich zastupitelstvem. Mezi přímé daňové zdroje příjmů do obecních rozpočtů patří daň z nemovitostí (100%) a a částečně daň z příjmů FO, které podnikají (30%)
Další (rozpočtové organizace)
Státní rozpočet je utvářen v rámci rozpočtového procesu, který se skládá ze sestavování (Ministerstvo financí), projednávání a schvalování (nejdříve vláda pak Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR), a kontroly plnění (tzv. státní závěrečný účet schvalovaný v Poslanecké sněmovně)
Mimorozpočtové fondy
Státní fond kultury
Státní fond životního prostředí
Fondy související s privatizací
Fondy vládní agentur sloužící k podpoře podnikání
Účelové fondy obcí a krajů
Typy rozpočtových deficitů a jeho krytí
Do nástupu keynesiánství byl uplatňován především požadavek každoročně vyrovnaného rozpočtu – stát stejně jako jednotlivec, nemůže z principu vydávat více než přijímá.
S nástupem keynesiánské hos. Politiky začíná být uplatňováno pravidlo cyklicky vyrovnaného rozpočtu – průměrné příjmy by měly být na úrovni průměrných výdajů, což neznamená vyrovnaný rozpočet. V období recese by měla být uplatňována expanzivní hos. Politika (znamená deficitní státní rozpočet, protože by docházelo k e stimulaci ekonomiky zvýšením vládních výdajů a snížením daní) a v období konjunktury restriktivní hos. Politika (která naopak vede k přebytku státního rozpočtu, neboť daňové příjmy jsou vysoké a vládní výdaje nízké).
Cyklický – pasivní, vláda jej nemůže ovlivnit – je důsledkem cyklického vývoje reálného produktu v období recese.
Primární deficit – nejsou úroky z veřejného dluhu započítány.
Strukturální – vláda ho může ovlivnit, je způsoben špatnou hospodářskou politikou vlády
Vzniká zvýšení veřejných výdajů nebo snížení daní. Mezi důvody jeho vzniku řadíme:
Expanzivní fiskální politiku
Vládní populismus
Snahu rozložit důsledky výdajového šoku na delší časové období
Snahu o rozložení daňové zátěže