Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikroekonomie výpisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (169.25 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Příčiny vzniku nedokonalá konkurence

1) Nákladové podmínky
vedou ke vzniku nedokonalé konkurence v podobě úspor z rozsahu. Jde o to, že průměrné náklady s růstem výroby klesají (velké firmy vyrábějí levněji a vytlačují menší výrobce).

2) Bariéry konkurence
Vedou k omezení počtu firem v odvětví. (právní restrikce, diferenciace produktu).
Právní restrikce - představují ochranná práva (známky - Coca Cola, ©koda …). Jejich vlastnictví dává majiteli výsadní právo vyrábět daný produkt.
Diferenciace produktu - každý výrobce přichází na trh s produkcí která se liší od produkce jeho konkurentů.

3) Další faktory
Nedostatečné informace tržních subjektů, zásahy státu do tržního mechanismu, vlastnictví důležitého výrobního faktoru jednou firmou, politické okolnosti.

Úplný monopol - rovnováha, důsledky existence, regulace

Monopol (absolutní monopol či úplný monopol) je protipólem dokonalé konkurence.

Základní předpoklady
1) existence jediného výrobce
2) diferenciace produktu
3) bariéry vstupu jiných firem do odvětví

Protože monopol je jediným výrobcem daného zboží, křivky individuální a tržní nabídky jsou totožné. Stejně poptávka po produkci jedné firmy je stejná s poptávkou v odvětví, proto individuální poptávková křivka splývá s tržní poptávkovou křivkou.

Rovnováha monopolu

Na rozdíl od dokonalé konkurence, v nedokonalé konkurenci individuální poptávková křivka klesá, křivka mezních příjmů klesá rychleji než křivka poptávky.

Objem výroby při němž monopol maximalizuje zisk je Qm, protože zde platí MR=MC.

Křivka nabídky v podmínkách monopolu

V podmínkách monopolu neexistuje nabídková křivka, protože neexistuje vztah mezi cenou a množstvím.
Mezi cenou a množstvím není jednoznačný vztah.

Monopolní síla

monopolní síla je schopnost stanovit cenu vyšší než mezní náklady (P>MC).
Stupeň síly je možno vyjádřit pomocí Lernerova indexu (L)

L = ( P - MC ) / P

V praxi se využívá míra koncentrace a velikost zisku.
Míra koncentrace - vyjadřuje procentuální podíl nejsilnějších firem v odvětví na celkové produkci odvětví
Velikost zisku - vyjadřuje se dle velikosti dosaženého zisku

Neefektivnost monopolu

Jelikož monopolní síla má možnost stanovit cenu nad úrovní mezních nákladů, způsobuje, že z hlediska společnosti monopol nevyrábí efektivně. Není veden tržním mechanismem k optimálnímu využití společenských zdrojů.
Některé potenciální přínosy ze směny nejsou realizovány a část zdrojů společnosti zůstává nevyužita.

Regulace monopolu

Neefektivnost monopolu si vynucuje usměrňování činnosti monopolu.
Nástroje:
1) antitrustové zákony
zakazují určité chování firem na trhu, omezují různými způsoby sílu monopolu
2) daňová politika
3) možnost převést monopol do státního vlastnictví
4) cenová regulace
při regulované ceně zaniká monopolní zisk a monopol realizuje jen normální zisk

Témata, do kterých materiál patří