Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikroekonomie výpisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (169.25 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zaměřují se na chování velkých firem, které již nejsou řízeny vlastníky, ale profesionály - manažery. Zahrnuje různé koncepce, které mohou být odlišné od zájmů vlastníků (např. ziskový cíl firmy se může měnit v úsilí o maximalizaci zisku).

Model firmy maximalizující obrat
Vysvětluje chování firmy v nedokonalé konkurenci, které je podmíněno cílovou funkcí manažerů v podobě maximalizace celkového příjmu: TR=P * Q

Firma maximalizuje obrat, najde své optimum v Q2, tedy MR=0. Pokud by byl objem produkce vyšší a MR<0, docházelo by ke snížení obratu. Jedině v bodě MR=0 nemá firma důvod měnit objem produkce. V této části MR<MC se firma maximalizující obrat vzdává části zisku (0?MR<MC).

Je-li poptávka elastická, obrat s růstem objemu produkce roste, je-li neelastická, obrat klesá. Obrat je tedy maximální pokud se elasticita poptávky rovná jedné.

Bod jednotkové elasticity je bodem maxima obratu, vyšší objem produkce znamená pokles příjmů.
Firma maximalizující obrat vyrábí vyšší objem produkce za nižší cenu, než firma maximalizující zisk.

Behavioristické teorie firmy

Východiskem je předpoklad, že cíl firmy je výsledkem střetávání zájmů a cílů jednotlivců a skupin ve firmě. Cíl se může měnit se změnami cílů jednotlivých skupin a se změnami jejich relativní moci uvnitř firmy (jako koalice). Cílová funkce není maximalizace určité proměnné, ale dosažení její uspokojivé výše.

Ostatní - založené na jiných principech

Model zaměstnanecké firmy
cílem je maximalizace důchodu (mzda + podíl na zisku) připadajícího na zaměstnance. Mzda je určena trhem práce a na firmě nezávislá, variabilní je tedy podíl na zisku a počet zaměstnanců.

Neziskové firmy
cílem není maximalizace zisku. Společnost je obvykle potřebuje pro jejich služby (produkty), obvykle jsou financovány ze státního rozpočtu (pošty, telekomunikace, železnice). Mohou fungovat i subjekty na netržní bázi, které přispívají k uspokojování potřeb společnosti jako celku, ale jejich činnost není řízena trhem (školy, církve, kulturní zařízení, nemocnice).

Financování firem

1) vnitřní (interní) financování
vnitřní podnikové zdroje (financování ziskem, odpisy)
2) vnější (externí) financování
financování zdroji získávanými vně podniku (úvěry, jiné dluhy, emise akcií a obligací, atd.)

Další dělení financování podniku z různých hledisek na:
1) financování běžné
spočívá v zajištění běžného provozu podniku
2) financování mimořádné
zajištění peněz na mimořádné výdaje (pořizování pozemků, budov, strojů, rozšiřování podnikových aktivit, financování při spojování či sanaci podniku, financování při likvidaci)

Způsoby financování podniku:
1) vlastní kapitál
(emise akcií, věcné vklady, atd.)
2) cizí kapitál
(úvěr od banky, obchodní půjčka, zálohy dodavatelů)
3) samofinancování
(financování ziskem, odpisy, popř. dalšími vnitřními zdroji)

Témata, do kterých materiál patří