Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mikroekonomie výpisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (169.25 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Mikroekonomie 7 - Typy firem a jejich cíle

Typy firem v tržní ekonomice. Zisk jako hlavní podnět podnikání. Alternativní cíle firmy. Financování firem (vnější a vnitřní zdroje financování).

Typy firem v tržní ekonomice

Z hlediska vlastnických vztahů rozlišujeme:
1) Firmy v individuálním vlastnictví
podnikatel hospodaří sám na vlastní účet, ručí celým svým majetkem za své závazky. Výhodou je pružnost, nevýhodou je omezenost zdrojů na rozvoj (závisí na kapitálu majitele a úvěru).
2) Obchodní společnosti (partnerství)
jde o sdružení kapitálu dvou i více osob. Výhodou je větší dostupnost kapitálu, nevýhodou větší právní složitosti vzniku firmy.
3) Akciová společnost
větší možnosti získání kapitálu vydáním akcií (akcie - CP přináší majiteli právo spolurozhodovat, právo na dividendu, právo na likvidační zůstatek). Zisk a.s. se tedy dělí na nerozdělený zisk určený na rozvoj firmy a na zisk rozdělený mezi akcionáře v podobě dividend. Problémem u akciových společností je střed zájmů akcionářů s managementem (akcionáři chtějí dividendu z investování, atd.)

Zisk jako hlavní podnět podnikání

Zisk je hlavním cílem firmy a jako takový představuje hlavní podnět k podnikání. Prostřednictvím zisku firma prokazuje svoji úspěšnost nejen ve vztahu ke svým vlastníkům či pracovníkům, ale i k partnerů a konkurenci.
Zisk je předpokladem tvorby dalších zdrojů, investicí, technického rozvoje apod.

Maximalizaci zisku můžeme rozdělit na dvě složky:
1) Snižování nákladů na výrobu, vyhledávání úspor.
Ve velmi dlouhém období pak velikost zisku ovlivňuje uplatňování technického pokroku, které vede ke zvyšování produktivity práce a tím ke snižování nákladů.

2) Maximalizace příjmů. V podmínkách dokonalé konkurence je cestou ke zvyšování příjmů zvyšování objemu výroby. V nedokonalé konkurenci růst objemu výroby může vést dokonce k poklesu příjmů. Proto v nedokonalé konkurenci není maximalizace objemu produkce jedinou možností zvyšování příjmů, používají se hlavně:
a) cenová konkurence
snížení ceny z důvodů zvýhodnění před konkurenty
b) necenová konkurence
různé metody, je nákladná
c) dále se např. používá pohyb cen hlavního výrobku a komplementů. Snížení ceny hlavního výrobku vyvolá růst poptávky a tím i růst poptávky po zdraženém komplementu.

Alternativní cíle firmy

Jelikož v praxi není dost možná maximalizace zisku, jelikož firma nemá dostatečné množství informací.

Nejčastější alternativní cíle firmy:
1) dosažení uspokojivé výše zisku
2) dosažení určitého podílu na trhu
3) snaha dlouhodobě přežít
4) růst a expanze firmy

Alternativními teoriemi popisujícími rozhodování firmy jsou manažerské a behavioristické teorie a další varianty založené na nejrůznějších principech.

Manažerské teorie firmy

Témata, do kterých materiál patří