dívčí próza
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
– kultivační: vystupují zpravidla hrdinky-uličnice s dobrým
srdcem, ze kterých se postupně stávají uvědomělé ženské
bytosti
– emancipační: typickými hrdinkami příběhů emancipačních
jsou nesebevědomé a nenápadné dívky, které se nečekaně
rozvinou v nadané a úspěšné osobnosti
• Problémem tohoto žánru bylo vždy hodnotové
měřítko/umělecká hodnota.
– Oscilace na hranici braku a vysoké umělecké
literatury.
• Ukázky – který z textů odpovídá které výše
uvedené kategorii (s. 67,8)
Pro triviální literaturu je charakteristická:
– zábavná a relaxační funkce
– postrádá originalitu a uměleckou kvalitu
– zachycuje iluzorní a idealizovaný obraz skutečnosti
– objevují se syžetová schémata a stereotypy
– neživotné postavy
– realita banalizována nebo hyperbolizována
– happyendové zakončení příběhu
– zjednodušená charakteristika postav a jazyková klišé
– U dívčí prózy zvýšená emocionalita, často až sentimentalita
Oldřich Sirovátka ve své knize Literatura na okraji dodává, že v této souvislosti se někdy
triviální literatura označuje jako „depersonalizovaná“, jelikož je to „literatura bez
autorů“. „Úloha osobnosti spisovatele je omezena na volbu, využití, kombinaci a
obměňování hotových literárních stereotypů a konvencí. Záleží na obratnosti,
pohotovosti, dovednosti a píli jednotlivých autorů; tím vznikají mezi nimi různé
rozdíly a stupně.“
Tento typ literatury, který „nevyžaduje přemýšlení“, vyhledávají tedy především
nenároční čtenáři, kteří v této četbě nachází to, co očekávají: zábavu,
dobrodružství, romantiku, empatii aj.
•
Za nejpodřadnější vrstvu triviální literatury je označován literární brak, kýč nebo
škvár, obrazně zvaný literatura na okraji.
•
Do triviální literatury se řadí kromě dívčích románků také detektivní romány,