Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




dívčí próza

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (835.72 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

budoucnost. 
 

Romány červené knihovny jsou psány stejným 

způsobem:  

Čtenářky tuší, jak se příběh bude odvíjet a jak skončí. 
Knihy jsou zatíženy téměř shodným popisem hlavních 

hrdinů a vyznáváním lásky podobným způsobem. 

Mění se pouze peripetie vztahů, překážky, kterým hlavní 

protagonisté musí zpravidla čelit. 

Autoři často využívají kontrastů a hyperbol, a to nejen 

v ději, ale i při popisu postav (ctnostný a spořádaný 

hrdina nezřídka musí čelit muži opačných vlastností). 

Hlavní hrdinka je zpravidla neobyčejně krásná a má ty 

nejlepší vlastnosti.  

V kompozici autoři neužívají složitějších postupů, děj se 

vyvíjí lineárně. 

• Oldřich Sirovátka ve své publikaci, kde červenou 

knihovnu připodobňuje k pohádce: „… bohatá 
osnova čtenářkám milostného románu 
umožňovala, aby s hrdinkou prožívaly dramatické 
okamžiky, dojemné scény, napětí, očekávání, 
naděje, strach i zoufalství. … Lehký román o lásce 
se podobá pohádce a měl vlastně stejnou funkci: 
dával čtenáři možnost vysnít si poutavé a 
zajímavé příběhy a v nich v duchu provázet ve 
strastech i ve štěstí lidi, kteří ztělesňovali jejich 
přání, a nabízel jim únik ze všední každodennosti.“ 

 
SIROVÁTKA, O. Literatura na okraji. Praha : Československý spisovatel, 1990. s. 

26. 
 

Naděžda Sieglová (2000, s. 5) vymezuje 

charakteristiku obou diskutovaných termínů. 
Uvádí, že: 

 „próza s dívčí hrdinkou disponuje některými 

znaky trvalé povahy. Je to v první řadě 
přítomnost dívčí hrdinky, dále koncepční 
zaměření na určitou etapu jejího života, 
promítající se do oblasti syžetu (zásadní roli 
hrade hrdinčino hledání všech druhů jistot) a 
akcentace emocionality ve všech složkách díla 
včetně jazyka.“  

Kořeny žánru lze spatřovat v sentimentálním 

románu konce 18. století – typ ideální hrdinky: 

Témata, do kterých materiál patří