dívčí próza
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
budoucnost.
Romány červené knihovny jsou psány stejným
způsobem:
Čtenářky tuší, jak se příběh bude odvíjet a jak skončí.
Knihy jsou zatíženy téměř shodným popisem hlavních
hrdinů a vyznáváním lásky podobným způsobem.
Mění se pouze peripetie vztahů, překážky, kterým hlavní
protagonisté musí zpravidla čelit.
Autoři často využívají kontrastů a hyperbol, a to nejen
v ději, ale i při popisu postav (ctnostný a spořádaný
hrdina nezřídka musí čelit muži opačných vlastností).
Hlavní hrdinka je zpravidla neobyčejně krásná a má ty
nejlepší vlastnosti.
V kompozici autoři neužívají složitějších postupů, děj se
vyvíjí lineárně.
• Oldřich Sirovátka ve své publikaci, kde červenou
knihovnu připodobňuje k pohádce: „… bohatá
osnova čtenářkám milostného románu
umožňovala, aby s hrdinkou prožívaly dramatické
okamžiky, dojemné scény, napětí, očekávání,
naděje, strach i zoufalství. … Lehký román o lásce
se podobá pohádce a měl vlastně stejnou funkci:
dával čtenáři možnost vysnít si poutavé a
zajímavé příběhy a v nich v duchu provázet ve
strastech i ve štěstí lidi, kteří ztělesňovali jejich
přání, a nabízel jim únik ze všední každodennosti.“
SIROVÁTKA, O. Literatura na okraji. Praha : Československý spisovatel, 1990. s.
26.
Naděžda Sieglová (2000, s. 5) vymezuje
charakteristiku obou diskutovaných termínů.
Uvádí, že:
„próza s dívčí hrdinkou disponuje některými
znaky trvalé povahy. Je to v první řadě
přítomnost dívčí hrdinky, dále koncepční
zaměření na určitou etapu jejího života,
promítající se do oblasti syžetu (zásadní roli
hrade hrdinčino hledání všech druhů jistot) a
akcentace emocionality ve všech složkách díla
včetně jazyka.“
Kořeny žánru lze spatřovat v sentimentálním
románu konce 18. století – typ ideální hrdinky: