dívčí próza
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
pedofilního pána
– pomáhá jí bohatý vnitřní svět (hra s míčky, které pojmenovává)
– nově uzavřené přátelství s Jarkem a tajné spojenectví
• Ukázka str. 185
• Zcela nový literární rozměr představují prózy
s dívčí hrdinkou, které vznikly na počátku
čtyřicátých let:
– Marie Majerová
• Robinsonka (1940)
– Marie Pujmanová
• Předtucha (1942)
• Ačkoli oba romány vznikly primárně v kontextu
literatury pro dospělé, zaujímají významné
postavení v próze s dívčí hrdinkou.
• Autorky své hrdinky zobrazují autenticky, dívky
zažívají stavy úzkosti a obav, které jim přinášejí
osudy i tíseň doby. Příběhy obou děl spějí ke
šťastnému konci
Poválečná léta přinesla radikální změnu do literatury.
Dochází k poklesu produkce dívčího románu i prózy
s dívčí hrdinkou a po roce 1948 k jejich úplnému
zastavení.
Naděžda Sieglová uvádí, že důvodem byla reakce jak na
přemíru předchozích románků, tak na příkaz doby
začleňovat hrdiny do nové ideové reality.
Změnu přinesla až ve druhé polovině padesátých let
– Helena Šmahelová
• Mládí na křídlech (1956)
• Velké trápení (1957)
Romány sklidily příznivé ohlasy, Zdeněk Karel Slabý je označil
dokonce za knihy, které „otevřely dveře do celé velké oblasti
literatury.“
SLABÝ, Z. Dívky pro román (soubor statí). Praha : SNDK, 1967. s. 131.
V průběhu šedesátých let vychází i další díla, která se vyhnula
sentimentu a zobrazila problémové etapy života mladých lidí, např.:
– Alena Santarová
• Káťa, Katrin, Katynka (1959)
– Valja Stýblová
• Dům u nemocnice (1966)
– Věra Adlová
• Mirka to ví nejlíp (1964)
– Iva Hercíková
• Pět holek na krku (1967)
– Stanislav Rudolf