dívčí próza
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• Metráček aneb Nemožně tlustá holka (1969) aj.
Každý z uvedených autorů přistupoval ke stavební i výrazové stránce
svých próz jiným způsobem, lze však vysledovat v jejich práci
shodné rysy, například důraz na dějovost příběhů, motiv hledání
vlastní identity a zobrazování skutečnosti z pohledu hlavní hrdinky
(ich forma).
Sedmdesátá a osmdesátá léta byla velmi příznivým obdobím pro prózu s dívčí
hrdinkou. Romány v tomto období navazují na tvorbu 60. let. Vzrůstá
čtenářská poptávka po knihách, které se snaží věrohodně zachytit dívčí
hrdinku. Některá díla z předchozího desetiletí se dočkala mnoha reedic.
Poptávky po tomto druhu četby využila krajská nakladatelství (např. Blok) i
nakladatelství zaměřená na literaturu pro dospělé (Československý
spisovatel, Mladá fronta).
V této době vychází prózy:
– Věry Adlové
• Jarní symfonie (1972)
– Ivy Hercíkové
• Johana (1980)
– Jarmily Dědkové
• Čas pampelišek (1976)
– Stanislav Rudolf
• Nebreč, Lucie (1972)
• Něžně háčkovaný čas (1973)
• Kopretiny pro zámeckou paní (1973)
Typická pro tyto romány je psychologická analýza vnitřního světa, snaha o
individualizaci a konfrontace s postoji dospělých.
Nová vlna v oblasti literární tvorby pro dívky přichází po roce 1989.
Nový politický režim přinesl radikální posuny v životním stylu (např.
soukromé podnikání, možnost svobodně cestovat do zahraničí atd.),
jejichž výsledkem byla nová morální kritéria a životní hodnoty, které
ovlivnily i prózu pro dívky.
Hrdinkami jsou zpravidla emancipované a sebevědomé dívky
dospívajícího věku, které se nacházejí v krizových situacích a
potýkají se s komplikovanými rodinnými a milostnými vztahy. Jsou
nuceny řešit mravní dilemata a uspořádat si své životní hodnoty.
Častá je v dílech také sexuální otevřenost.