dívčí próza
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
– skromná, věrná, zbožná, zcela podřízena svému
muži
– dvě základní funkce: zábavná, didaktická
– anglický autor Samuel Richardson:
• Pamela (1740)
• Clarrisa (1748)
1. polovina 19. století – žánr prochází
proměnou, během níž je posílena didaktická
funkce:
– M. D. Rettigová:
• Mařenčin košíček, dárek malý pro dcerky české
Ukázka (Arnošt a Bělinka)
– M. A. Pedálová:
• Myrtový věneček (1828)
Obě díla nesou prvky evropského sentimentálního románu konce 18. století (podřízenost muži) a
některé znaky naučné literatury z počátku 19. století
2. polovina 19. století – další posun – nový typ literatury pro dívky:
– příběhy naplněné bojem o emancipaci
– snaha získat vlastní nezávislou existenci
– boj za právo na vzdělání
– tendence rozhodovat samostatně o svém životě
– více realistických znaků na úkor sentimentálních
Značného rozkvětu dosáhla evropská próza s ženskou hrdinkou
v období přechodu romantismu k realismu:
–
Ch. Brontëová:
•
Jana Eyrová (1847, č. 1875)
Z vrcholných realistických románů zmiňme například Paní Bovaryovou (1857) Gustava
Flauberta, Malou Dorritku (1857) Charlese Dickense nebo Annu Kareninovou
(1873) Lva Nikolajeviče Tolstého.
V českém prostředí kořeny též v realistické próze s
ženskou hrdinkou:
– B. Němcová, K. Světlá, V. Hálek
– 1. dívčím románem u nás je dílo E. Krásnohorské (1845
– 1926)
• Svéhlavička (1887)
– autorka zde přepracovala německý román Trozkopf (1885) Emy
von Rhoden a rozšířila ho o další tři pokračování
» Nevěstou
» Ženuškou
» Babičkou
– tzv. penzionátní román
Přelom století – další změna – spíše úpadek žánru:
– opakující se standardní situace (vykonstruované)
– neživé postavy
– řešení pro ženy vidí ve sňatku s bohatým mužem,