dívčí próza
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
svůj život jako ve filmu)
– aspekty populárnosti – kult pěstěného těla, potřeba
seriálovosti...
– šokující popisy a instruktivní pasáže v oblasti sexu
– postupný zánik tzv. společenských próz, v nichž se do
popředí dostávaly citové a morální problémy, potřeba
sebeidentifikace, proces vstupování do nových
sociálních rolí
– jde spíš o popis situací a nálad
– roli hrají náhody a náhlá prozření
– romány postrádají zásadnější vazbu na rodinu, školu, vymezení
vůči starší generaci...
– typy hrdinek:
• atraktivní sebevědomé dívky se zájmem o módu, dokonalým tělem
zažívající zklamání v lásce, znásilnění apod.,
• milé skromné dívky s komplexem méněcennosti, které se proměňují
ve vztahu se starším chlapcem
• dívky z venkova, které se po příchodu do města emancipují
– vše se děje velmi rychle, v kontrastu je naivní a sentimentální
postoj hrdina a jejich poučenost ve věcech sexu
– zůstává snění o ideálním muži, mění se jen cíl, kterým není
manželství, ale spíš partnerství
– mizí náznaky a tajemství
ukázka (Rudolf x Lanczová)
– dívky často netouží po profesionálním úspěchu, ale po
dokonalém vzhledu
Ukázky:
Hledání/osudovost/stylizace do tragické role: „Nechci takový vztah! Nechci
chodit s klukem, který má stále silné vazby na svou bývalou a ona na něj.
Sice spolu být nemůžou, v tom měla Elen pravdu, jenže ona ji měla i v tom
druhém: nemohou být ani bez sebe. Nechci hrát druhé housle, nemám
zapotřebí se trápit a užírat žárlivostí, a nikdy, nikdy si na tenhle model
nezvyknu, stejně jako on ho nebude chtít změnit! To je prostě patová
situace. Rovnice bez řešení. Přesně vím, co nechci.“
LANCZOVÁ, L. Třináctá komnata. Praha : Víkend, 2010. s. 302.