dívčí próza
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Na tyto posuny upozorňuje například Jaroslav Toman: „tvůrčí záměry,
podmíněné tolerantnějším ovzduším doby, se projevily například
v nové sociální pozici zdravotně handicapovaných hrdinek, ve
svobodomyslných názorech a postojích dívčích protagonistek nebo
v detabuizaci erotiky a sexu.“
TOMAN, J. Umění a trivialita v próze s dívčí hrdinkou devadesátých let 20. století. In:
Český jazyk a literatura. 2009-2010, roč. 60, č. 4, s. 194.
90. léta:
• reedice meziválečných románků
• zatímco v zahraničí vítězí mimořádné typy
dívek a převládá exkluzivní prostředí, u nás i
nadále preferovány prázdninové příběhy
prvních lásek, řeší se následky prohřešků,
poklesků
– aplikace horoskopů a osudových předurčení
v běžném životě
– pronikání sexu a erotiky
– vulgarizace jazyka
– „aktuální problémy“
• velkou roli hraje vliv komerčnosti
• v nakladatelské praxi se objevuje nadprodukce
• návrat pojmu dívčí román devalvuje termíny
próza s dívčí hrdinkou, společenská četba, dívčí
četba
• lze sledovat několik poloh, které jsou svým
způsobem krajní
• projekce dívčího aspektu (hledání identity) se
začíná prolínat s aktuálními problémy doby
• sexuální otevřenost
• zvýšení výchovné modelovosti – E. Bernardinová
– epizodní řazení série románů Blanka...
(Urbanová: „novodobá exempla“)
• triviální literatura (např. L. Lanczová):
– oblíbená konstrukční schémata
– nekomplikovaný syžet
– málo diferencovaná výrazová rovina lexikální,
syntaktická i frazeologická (v dialozích nápadná
stylizace, klipovost, filmová zkratka)
– v názvech převládají slova: láska, nebe, léto, názvy
znamení horoskopu,...)
– časté omezení na tematickou rovinu
– v duchu osudových předurčení
– umělecká nenáročnost
– konvence
– modelovost
– myšlenková plytkost
– neexistují tabuizovaná témata
– odráží povrchnost a klipovost doby (dívky často sledují