Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Literatura pro děti a mládež - zápisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (108.1 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

8. 2. 2019

  • 2 absence

  • Na konci test

    • Ukázky z děl, které budou v prezentacích nebo co budeme probírat a z povinných děl

    • Jméno autora, doplnit jméno postavy a žánr – různé kombinace

    • Ilustrátoři – obrázky a k nim přiřadit autora

  • 40 knih

  • Seznam četby - V seznamu četby vždy krátká anotace

    • Poslat před tím než se zapíšeme na test (ale pokud nepotřebujeme kredity, tak si můžeme napsat test a seznam poslat klidně až další rok)

  • Seznam odborné literatury – 15 titulů

  • Test na 70%

  • Skripta – Žánry, osobnosti, díla – Svatava Urbanová (rozděleno po žánrech) – minimum

  • Skripta – Blanka Janáčková – Přehled vývoje literatury pro děti a mládež (řazeno chronologicky) – má je oskenované – dá nám to kdyžtak na flashku

  • Skripta k teorii literatury – Jaroslav Toman – Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury – má je oskenované – dá nám to kdyžtak na flashku

  • Publikace:

    • Miroslava Genčiová -

    • Svatava Urbanová – Sedm klíčů (zajímavá kapitola - proměna příběhu pro děti a kapitola o podobách dívčího románu)

    • Hana Šmahelová – Počátky kritického myšlení o dětské literatuře

    • Zpracovaná poezie – Jaroslav Toman - Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti

    • Slovník autorů literatury pro děti a mládež (2. díl) čeští spisovatelé

22. 2. 2019

LDM – dětské spisy, případně spisy pro mládež, dětské čtení, dětské písemnictví, v současnosti se stále užívá dětská četba

  • Často se označuje jako „dětská literatura“ – zní to jako by tvořily literaturu děti

  • Žánrová oblast literární slovesnosti, určená jejím adresátem ve věku 3-16 let. Zahrnuje tvorbu záměrně věnovanou dětem a mládeži a díla (převážně klasická), která přijaly jako svou četbu

  1. Intencionální literatura – psáno záměrně pro děti či mládež

  2. Neintencionální literatura – původně nebyla určena mládeži, ale přešla do její četby

    1. Přisvojily si ji děti samy – spontánní výběr (exotika, dynamický děj, tematická přitažlivost, romantický pohled na svět, fantastika, dobrodružství, vystupovaly zde zajímavé postavy)

    2. Z výchovných důvodů ji včlenili pedagogové – formou čítankového textu nebo výchovné texty

  3. Lidová slovesnost – předcházela vzniku LDM (pohádka, pověst…) – buď byly spojeny s dětským věkem, nebo to byly žánry, se kterými bylo dítě v kontaktu (lidé si večer vyprávěli, poté se dítě stalo čtenářem tohoto žánru)

  • Současná tendence je rozšiřovat LDM absorbováním neintencionálních děl – dítě chce být dospělé, hledá knihy pro dospělé

  • Dochází ke sbližování textů – dospělí + starší školní věk

Základní funkce LDM

  • Výchovná

  • Vzdělávací

  • Estetická

  • Zábavná, relaxační, rekreační

  • Často volně přiřazuje funkci fyziologickou – nácvik řeči

DOPLNIT PŘÍKLAD Z PREZENTACE

Charakteristika počátků intencionální literatury

Témata, do kterých materiál patří