Literatura pro děti a mládež - zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
8. 2. 2019
2 absence
Na konci test
Ukázky z děl, které budou v prezentacích nebo co budeme probírat a z povinných děl
Jméno autora, doplnit jméno postavy a žánr – různé kombinace
Ilustrátoři – obrázky a k nim přiřadit autora
40 knih
Seznam četby - V seznamu četby vždy krátká anotace
Poslat před tím než se zapíšeme na test (ale pokud nepotřebujeme kredity, tak si můžeme napsat test a seznam poslat klidně až další rok)
Seznam odborné literatury – 15 titulů
Test na 70%
Skripta – Žánry, osobnosti, díla – Svatava Urbanová (rozděleno po žánrech) – minimum
Skripta – Blanka Janáčková – Přehled vývoje literatury pro děti a mládež (řazeno chronologicky) – má je oskenované – dá nám to kdyžtak na flashku
Skripta k teorii literatury – Jaroslav Toman – Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury – má je oskenované – dá nám to kdyžtak na flashku
Publikace:
Miroslava Genčiová -
Svatava Urbanová – Sedm klíčů (zajímavá kapitola - proměna příběhu pro děti a kapitola o podobách dívčího románu)
Hana Šmahelová – Počátky kritického myšlení o dětské literatuře
Zpracovaná poezie – Jaroslav Toman - Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti
Slovník autorů literatury pro děti a mládež (2. díl) čeští spisovatelé
22. 2. 2019
LDM – dětské spisy, případně spisy pro mládež, dětské čtení, dětské písemnictví, v současnosti se stále užívá dětská četba
Často se označuje jako „dětská literatura“ – zní to jako by tvořily literaturu děti
Žánrová oblast literární slovesnosti, určená jejím adresátem ve věku 3-16 let. Zahrnuje tvorbu záměrně věnovanou dětem a mládeži a díla (převážně klasická), která přijaly jako svou četbu
Intencionální literatura – psáno záměrně pro děti či mládež
Neintencionální literatura – původně nebyla určena mládeži, ale přešla do její četby
Přisvojily si ji děti samy – spontánní výběr (exotika, dynamický děj, tematická přitažlivost, romantický pohled na svět, fantastika, dobrodružství, vystupovaly zde zajímavé postavy)
Z výchovných důvodů ji včlenili pedagogové – formou čítankového textu nebo výchovné texty
Lidová slovesnost – předcházela vzniku LDM (pohádka, pověst…) – buď byly spojeny s dětským věkem, nebo to byly žánry, se kterými bylo dítě v kontaktu (lidé si večer vyprávěli, poté se dítě stalo čtenářem tohoto žánru)
Současná tendence je rozšiřovat LDM absorbováním neintencionálních děl – dítě chce být dospělé, hledá knihy pro dospělé
Dochází ke sbližování textů – dospělí + starší školní věk
Základní funkce LDM
Výchovná
Vzdělávací
Estetická
Zábavná, relaxační, rekreační
Často volně přiřazuje funkci fyziologickou – nácvik řeči
DOPLNIT PŘÍKLAD Z PREZENTACE
Charakteristika počátků intencionální literatury