Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Literatura pro děti a mládež - zápisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (108.1 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Literární

  • Literární adaptace zaznamenaných folklórních textů

  • Adaptace je určována individuálními představami a talentem těch, kteří ji realizují

  • To, když nám stará babička začne vyprávět lidovou pohádku, my si ji nahrajeme a poté ji písemně zaznamenáme

    1. Klasická adaptace

  • K. J. Erben – sběratel pohádek, chtěl co nejvěrněji zachovat ducha pohádky, snažil se minimálně texty upravovat

  • Grimmové - -II-

    1. Autorská adaptace x pohádka

  • Autoři, kteří měli potřebu vyslechnutý text upravit

  • Božena Němcová – projevuje se to v tom, že například zvýznamňuje charaktery ženských hrdinek, má soucit s chudými, tendence jít po psychologii postavy (postava se zastyděla, začervenala…), má tendenci spojovat motivy z různých pohádek

  1. Autorská (umělá, moderní)

  • Vytvořena konkrétním autorem

  • Odráží způsob myšlení autora – např. politické smýšlení

  • Čerpá-li autor z lidové slovesnosti, je jeho vztah k ní volný

  • Někteří autoři přistupují k lidovým námětům, aby je parodovali

  • Autoři vnáší do pohádky netradiční postupy a náměty, jazykové prostředky

  • Autorská pohádka je svým způsobem zbavena mysticismu a osudovosti; příklon k reálnému životu

  • Hlavními postavami jsou často dětští hrdinové

  • Častý výskyt snových prvků (realita/fantazie/sen)

  • Výrazné styčné prvky s dalšími žánry (příběh s dětským hrdinou, próza s přírodní tematikou, dobrodružná literatura…)

  • Akcentována je funkce zábavná a estetická, výchovná funkce může být potlačena ve srovnání s lidovou pohádkou

Znaky lidové a literární pohádky

  • Užití čísel (3 a násobky, 7, 13)

  • Symbolika čísel (13 – něco, co je zakázané, také smutek; 7 – pojí se s Novým zákonem (za Ježíšem přišel učeň a ptal se, kolikrát má odpustit bližnímu, až 7x? Ježíš řekl, že až 77x)

  • Hyperbola – 100, 1000

  • Morální řád – královské slovo je zákon

  • Přirovnání, personifikace, deminutiva

  • Variování tématu

  • Schematické postavy, polarita postav

  • Jednoduchá jména postav

  • Jména často charakterizují postavu (Nebojsa, Lamželezo, Dobruška…)

  • Vstupní a výstupní formule (bylo, nebylo,… za devatero řekami…)

  • Happy end

Členění lidové pohádky

  • Zvířecí

    • Je nejstarším typem

    • Vyhovuje myšlení malého dítěte

    • Někdy se blíží bajce (nejde však o moralitu, ale o zábavnost příběhu)

    • Jednoduchá fabule a málo postav (často jen 2-3)

    • Brémští muzikanti, O neposlušných kozlatech

      • Vlastní zvířecí

      • Zvíře – pomocník člověka

      • Zvíře – alegoricky ztvárňuje lidské vlastnosti

      • Pěstounská (didaktická)

        • Má někdy didaktické, výchovné aspekty

        • Základní ponaučení – poslouchat rodiče

        • Budulínek, Smolíček pacholíček

      • Kumulativní (řetězová), často povaha nonsensu; někdy se uvádí samostatně

        • Specifikum spočívá v její kompozici – mnohonásobné opakování stejných dějů nebo prvků až do té doby, než se řetězec události rozplete v opačném sledu

Témata, do kterých materiál patří