Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Literatura pro děti a mládež - zápisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (108.1 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Starší školní věk (11. – 15. Rok)

  • Intelektuální vyzrálejší

  • Sebeuvědomování

  • Začleňování mezi dospělé

  • Prosazují se funkce poznávací a relaxační

  • Diferencuje se pohlaví

  • Oproti žánrům předchozích období odklon od poezie, od pohádky, příklon k pověsti, historické a životopisné próze, k společenské příběhové próze (povídky, novely, romány) ze současného života dětí a mládeže, k próze s chlapeckým hrdinou, k dobrodružné (žánr, který má spoustu subžánrů – někdo tam řadí scifi,fantasy…) a vědecko-fantastické literatuře, k cestopisům, reportážím, k literatuře faktu (alba, encyklopedie z různých oborů lidské činnosti, vědy a techniky)

Pohádka

Definice:

  • Prozaický žánr lidové slovesnosti (má původ ve folklóru – předával se ústní tradicí), jehož vyprávění podává realitu jako nadpřirozenou, jako by vše bylo skutečné. → fiktivní, imaginární svět

  • Netýká se žádné konkrétní historické události

  • Schematičnost – postavy, prostředí nejsou propracované

  • Místní a časová neurčenost

  • Rozlišení dobra a zla

  • Srozumitelnost jazyka pro dítě

  • Styl vyprávění je důležité

  • Společenská role pohádky – je to povídání v kruhu – když je vypravěč + posluchač

Kořeny pohádek

  • Pohanské kořeny – nejvíce se promítla magie, kouzla

  • Věci, které si lidé neuměli vysvětlit, připisovali něčemu magickému, třeba i ďábelskému

  • Křesťanské motivy (zlo = peklo, ďábel, dobro = ráj, nebe,…)

  • Blízko k mýtu (čerpají ze stejných zdrojů) – pohádka = demytizovaný mýtus (demytizovaný proto, že se nevztahuje k žádnému konkrétnímu času, místu…)

  • Má blízko k pověsti (ALE pověst má historické jádro – váže se k lokalitě, času, postavě…)

  • Obsahují fragmenty legend, eposů, moralit, anekdot

  • Nemá přesné hranice (pohybuje se mez pověstí, mýtem, povídkou, anekdotou…)

  • Pohádky původně nebyly určeny dětem, adresátem byl dospělý posluchač (např. Pohádky tisíce a jedné noci)

  • Měly zábavní funkci

  • Existovala něco jako „živnost“ – staré ženy vyprávějící pohádky

  • Orální šíření

  • Kruté motivy – Bratři Grimmové (tyto motivy se objevovaly proto, že v té době bylo mnoho válek, bojů, byli na to zvyklí, nic moc by je nezaujalo)

  • Strašidelné scény

  • Obscénnosti

  • Souvisí to však nejen s adresátem, ale také se soudobou kulturou, podmínkami k životu, zvyklostem aj.

  • Pohádka má několik historických podob a existuje mnoho variant téže látky

  • K dětskému čtenáři se originální texty dostávají velmi málo, dostávají se k nim adaptované texty

Rozlišení pohádek dle původu

  1. Lidová (záznamová, folklórní)

  • Ústně tradovaná, realizovaná v jedinečných vypravěčských aktech, proměnlivá, existující ve více variantách (Hloupý Honza)

  • Písemně zaznamenaná se stává výchozím textem literárního zpracování

  • Neznáme jméno autora, pouze sběratele

Témata, do kterých materiál patří