Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Literatura pro děti a mládež - zápisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (108.1 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Vývoj je spjat s rozvojem školství, s obdobím novověké literatury

  • Často texty psali učitelé – např. když chtěli, aby si dítě čistilo zuby, tak si vybrali chlapečka, který si nečistil zuby a pak musel ke kováři, který mu vytrhl zub obrovskými kleštěmi – byl častý motiv trestu, postrašení

  • Často texty, které měly blízko k náboženství

  • Chudost námětů

  • Chudost uměleckých hodnot

  • Jazyk – používalo se víceméně přirovnání (tlustý jako prase, špinavý jako prase, pilný jako včelka…)

    • Poučky

    • Fádní slovník

    • Užívání klišé

    • Otřepaná přirovnání

    • Žánrová struktura odvozena z literatury pro dospělé

    • Autoři jsou nejčastěji učitelé a kněží

  • Uplatňování pouček

  • Zjednodušení postav (černobílé vidění) – postavy se nevyvíjely (když byl někdo zlý, zůstal zlým pořád), děti proto vyhledávaly texty, ve kterých byly postavy životnější

  • Texty byly velmi úsporné

  • Už samotné názvy knih působily odrazujícím dojmem – V. M. Kramerius – Zrcadlo šlechetnosti pro mládež českou

  • Otokar Hostinský vystoupil a žádal změnu – chtěl, aby texty pro děti byly jiné, lepší

Charakteristika neintencionálního typu

  • Neintencionální typ není spojen se školským systémem, nepodléhá didaktizujícím tendencím

  • Objevují se například i líčení přírody

  • Chtěli, aby si dítě obohacovalo i slovní zásobu

  • Ukázky lidové – folklór – bajky, pohádky, pověsti

  • Pedagogové zjistili, že to celkem funguje i jako vzdělávací texty

  • Koncem 19. století se LDM dostává z okrajové pozice, začínají se prosazovat umělecké hodnoty

Specifické rysy LDM

  • Zřetel k psychickým zvláštnostem dětského čtenáře (dítě nemá takový rozhled a zkušenost, jeho poznávání světa je omezeno, vnímá věci jinak než dospělý

  • Čím je dítě mladší, tím víc specifických zvláštností musí brát spisovatel zřetel

  • Zvýšená poznávací funkce LDM (dítě touží po poznávání světa, neustále se ptá)

  • LDM je do jisté míry redukovaná (např. využití výrazových prostředků – dítě nemá takovou slovní zásobu, neznamená to ale ochuzení umělecké hodnoty) – redukce nesmí být na úkor ostatních funkcí

  • Nemá odlišné funkce než literatura pro dospělé, pouze různé vztahy, zaměření, obsah

  • Tematika – stejná jako v literatuře pro dospělé, stejný svět, lidi, osudy, pocity, zážitky, ale ztvárnění se děje postupy blízkými dětské fantazii

  • Umělecký obraz je oproštěn od množství detailů a individuálních znaků (př. Robinson Crusoe)

  • Literární postava – charakterizována malým počtem znaků, často pouze jediným (Hloupý Honza, dobrá víla, sedmihlavý drak…)

  • Poznání se má dít prostřednictvím rozvoje děje, přednost mají postavy věkově blízké dítěti

  • Dialogický postup na principu přátelského vztahu mezi vypravěčem a čtenářem („Tak si děti představte…“, „Kolik si myslíte, že toho Otesánek snědl?“ – snaží se navodit atmosféru blízkého vztahu, navození představy, že někdo příběh čte)

  • Jednoduchá kompozice bez větších dějových odboček – děj je rozvíjen rychle a jasně

  • Princip opakování – „Zlatá rybo, slyš má slova, vylez z vody, zjev se znova.“ – opakuje se několikrát v příběhu – má to motivační funkci – dítě je na sebe pyšné, protože ví, že už to jednou slyšelo, už to zná

  • Vystupňované napětí – má to i určitý relaxační aspekt (když je dítě už v posteli, chce oddálit moment, kdy půjde spát, když se něco stupňuje, tak ví, že se ten moment oddálí, protože se to bude například třikrát stupňovat)

  • Dítě má potřebu harmonického závěru – A pokud neumřeli, žijí spolu dodnes…

  • Ucelený charakter epizod

  • Jazykovým stylem je rozvíjen jazyk a myšlení dětí

    • Výrazová jednoduchost

    • Stručnost

    • Přesnost

    • Pestrost

    • Volba jazykových prostředků blízkých dětské slovní zásobě (nekňuba, ťululum)

Témata, do kterých materiál patří