Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Literatura pro děti a mládež - zápisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (108.1 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Tvoří asi 5% celkových pohádek

  • Váže se k legendě (osudy svatých – Kristus, Sv. Petr)

  • Odraz náboženských tradic a křesťanského učení

  • Akcentovány různé archetypy – šablony lidského chování, počínání

  • Mytologická

    • Na rozdíl od mýtu však není považována za důvěryhodnou informaci (mýtus zprostředkuje závazný výklad světa a má rysy posvátnosti), sahá souvisle od nepaměti až po současnost, pohádka je naopak uzavřena v sobě (nesouvisí s jinou pohádkou, nemá odkaz dopředu ani dozadu), mýtus je pesimistický x pohádka optimistická

    • Často zde vystupují fantazijně pojaté postavy z národních a hrdinských pověstí (ale vystupují zde i bezejmenné postavy)

    • Jasně rozlišené dobro a zlo

    • Častá inspirace mýtem – například Plaváček

  • Anekdotická (žertovná)

    • Kratší verze novelistické pohádky

    • Často to je nedějový příběh

    • Jednoduchá stavba směřuje k hravé pointě

    • Častý je dialog, na něm bývá zpravidla vystavěna

    • Některé jsou nedějové

    • Lidový vypravěč se vysmívá lidským nectnostem, hlavně hlouposti

    • Výrazné uplatnění vtipu, humoru, satiry, nonsensu, hádanky

    • Například Jak se Honzík učil latinsky, O hloupém Honzovi, Hrnečku, vař!

  • Novelistická (sociální)

    • Většina je zasazená do reality – v reálném životě

    • Vývojově nejmladší žánrová varianta (vznik v období rozpadu feudalismu) – v této době vznikly proto, že chudí lidé neměli žádnou jinou zbraň proti těm bohatým – pomáhalo jim to přežít těžkou práci na poli, zotročování

    • Žádné nadpřirozené jevy

    • Mizí tradiční kompoziční prostředky (vstupní formule, postupy…), někdy otevřená kompozice

    • Dějovou výstavbou připomínají spíš povídku

    • Postavami jsou například sedláci, řemeslníci, vojáci, ženy a dívky

    • Kladnými hrdiny bývají venkovští lidé převyšující příslušníky šlechty svými charakterovými vlastnostmi: mravnost, chytrost, obětavost, upřímnost

    • Pokud princ s něčím bojuje – tak svými silami, žádnými magickými věci

    • Na straně dobra stojí někdo z lidu x na straně zla stojí otrokář, který člověka zneužívá pro svůj prospěch (král = zobrazen jako někdo namyšlený) – pokud hrdina vítězí, tak buď fyzickou silou, nebo důvtipem, často vítězí proto, že přelstí někoho

    • Vedle venkovského prostředí se objevuje i městské

    • Realita zprostředkována s jistou nadsázkou nebo působí nevěrohodně

    • Například Chytrá horákyně

    • Vysmívá se lidské hlouposti, omezenosti

    • Nechává vždy zvítězit hrdinu z lidu

    • Například pohádky z Kocourkova

    • Hovorový civilní jazyk je často v opozici proti oficiální kultuře

  • 14. 3.

    Způsoby literárních adaptací lidové pohádky a jejich autoři

    Klasická adaptace lidových pohádek

    • Základ tvoří sbírka Pohádky pro děti a domov bratří Grimmů se svým fundamentálním významem pro folkloristiku a literární zpracování pohádek.

    • K. J. Erben, B. M. Kulda, J. Š. Baar, J. F. Hruška, J. Š. Kubín, J. Horák, O. Sirovátka.

    Témata, do kterých materiál patří