Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Literatura pro děti a mládež - zápisky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (108.1 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Je zde jakýsi paradox – jak napsat stručné dílo a přitom pestré?

  • Jazyk

    • Slovní hříčky

    • Rytmičnost

    • Vymyšlená slova

    • Jazyková hra

    • Idea je jasná, přesná, morální poselství má vyznít jednoznačně

  • Žánrová struktura LDM

    • LDM je tvořená žánry ze tří zdrojů, které jsou spjaty s jejím vznikem

      • Žánry, které jsou určeny dětem a mládeži (říkadlo, folklorní, próza s dětským hrdinou, autorská pohádka pro mladší děti, hrané a loutkové drama, obrazová kniha)

      • Žánry, které převzala LDM ze starověké a folklorní literatury (převážně v literárních adaptacích: mýtus, epos, bajka, pohádka, pověst) – často jsou adaptované, upravené, aby tomu děti rozuměly

      • Univerzální žánry LDM a literatury pro dospělé, jejich začlenění, případně vznik byl podmíněn zaváděním všeobecné školní docházky, zvyšující se čtenářskou gramotností a sociálním postavením dětí a mládeže (dobrodružná, vědeckofantastická, historická, biografická, detektivní próza, próza s dívčí hrdinkou, autorská pohádka a novodobé mytické prózy, poezie, drama, komiks, fantasy literatura, literatura faktu).

    • V současnosti vznikají nové varianty křížením témat klasických žánrů (mýtus, pohádka, epos…), výtvarného a filmového umění (rozšíření komiksu, filmová pohádka) a působením novodobých médií (fantasy, gamebook).

    Žánrová struktura podle Jana Kopála

    Předčtenářská fáze

    • Dítě vnímá poslechem, prostřednictvím předčítání

    • Vizuální vnímání se omezuje na ilustrace

    Mladší školní věk (1. – 3. rok)

    • Postoj dítěte se vyznačuje velkou emocionalitou, prožitkovostí, fantazijní a herní jazykovou aktivitou, asociativní a obrazové myšlení

    • Poezie (popěvky, říkadla), knižní hračky, leporela

    • Podstatný je pro děti například rytmus

    Starší předškolní věk (3. – 6. rok)

    • Více než forma už ho zajímá obsah (samozřejmě herní forma je dominantní)

    • Poezie (popěvky, říkadla, hádanky), autorské a lidové pohádky (zvířecí, kouzelné s jednoduchou strukturou), bajky, jednoduché příběhy ze života dětí

    • Z literatury faktu umělecko-naučné knihy – knižní hračky, leporela, obrázkové knížky, alba, knihy se zvukovými nosiči, pracovní sešity, časopisy (Méďa Pusík), omalovánky, vystřihovánky, dětské encyklopedie (moje první encyklopedie, encyklopedie světa – jsou to všeobecné encyklopedie, většinou poznávají věci okolo – toto je traktor, mapa…), drobné dramatické útvary, dětské lidové a loutkové hry

    Mladší školní věk (6. – 10. rok)

    • Prudký rozvoj poznávacích a racionálních aktivit, hlavně logického a pojmového myšlení

    • Dítě má potřebu přemýšlet, začíná si uvědomovat plynutí času, začíná vnímat zákony – příčina → následek

    • Pozornost se přesouvá od umělecké formy k ideovému obsahu

    • Poezie (verše pro děti s důrazem na rytmickou pravidelnost, členitost epických a lyrických útvarů, hádanky, říkadla), lidové a autorské pohádky, pověsti, pohádky ze současného života dětí, povídky s historickou a přírodní tematikou, literatura faktu, umělecko-naučná literatura, reportáže (oblíbený herec, sportovec…), alba, dětské encyklopedie, kniha se zvukovými nosiči, drobné dramatické útvary, dětské lidové a loutkové hry

    Témata, do kterých materiál patří