Literatura pro děti a mládež - zápisky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Je zde jakýsi paradox – jak napsat stručné dílo a přitom pestré?
Jazyk
Slovní hříčky
Rytmičnost
Vymyšlená slova
Jazyková hra
Idea je jasná, přesná, morální poselství má vyznít jednoznačně
Žánrová struktura LDM
LDM je tvořená žánry ze tří zdrojů, které jsou spjaty s jejím vznikem
Žánry, které jsou určeny dětem a mládeži (říkadlo, folklorní, próza s dětským hrdinou, autorská pohádka pro mladší děti, hrané a loutkové drama, obrazová kniha)
Žánry, které převzala LDM ze starověké a folklorní literatury (převážně v literárních adaptacích: mýtus, epos, bajka, pohádka, pověst) – často jsou adaptované, upravené, aby tomu děti rozuměly
Univerzální žánry LDM a literatury pro dospělé, jejich začlenění, případně vznik byl podmíněn zaváděním všeobecné školní docházky, zvyšující se čtenářskou gramotností a sociálním postavením dětí a mládeže (dobrodružná, vědeckofantastická, historická, biografická, detektivní próza, próza s dívčí hrdinkou, autorská pohádka a novodobé mytické prózy, poezie, drama, komiks, fantasy literatura, literatura faktu).
V současnosti vznikají nové varianty křížením témat klasických žánrů (mýtus, pohádka, epos…), výtvarného a filmového umění (rozšíření komiksu, filmová pohádka) a působením novodobých médií (fantasy, gamebook).
Žánrová struktura podle Jana Kopála
Předčtenářská fáze
Dítě vnímá poslechem, prostřednictvím předčítání
Vizuální vnímání se omezuje na ilustrace
Mladší školní věk (1. – 3. rok)
Postoj dítěte se vyznačuje velkou emocionalitou, prožitkovostí, fantazijní a herní jazykovou aktivitou, asociativní a obrazové myšlení
Poezie (popěvky, říkadla), knižní hračky, leporela
Podstatný je pro děti například rytmus
Starší předškolní věk (3. – 6. rok)
Více než forma už ho zajímá obsah (samozřejmě herní forma je dominantní)
Poezie (popěvky, říkadla, hádanky), autorské a lidové pohádky (zvířecí, kouzelné s jednoduchou strukturou), bajky, jednoduché příběhy ze života dětí
Z literatury faktu umělecko-naučné knihy – knižní hračky, leporela, obrázkové knížky, alba, knihy se zvukovými nosiči, pracovní sešity, časopisy (Méďa Pusík), omalovánky, vystřihovánky, dětské encyklopedie (moje první encyklopedie, encyklopedie světa – jsou to všeobecné encyklopedie, většinou poznávají věci okolo – toto je traktor, mapa…), drobné dramatické útvary, dětské lidové a loutkové hry
Mladší školní věk (6. – 10. rok)
Prudký rozvoj poznávacích a racionálních aktivit, hlavně logického a pojmového myšlení
Dítě má potřebu přemýšlet, začíná si uvědomovat plynutí času, začíná vnímat zákony – příčina → následek
Pozornost se přesouvá od umělecké formy k ideovému obsahu
Poezie (verše pro děti s důrazem na rytmickou pravidelnost, členitost epických a lyrických útvarů, hádanky, říkadla), lidové a autorské pohádky, pověsti, pohádky ze současného života dětí, povídky s historickou a přírodní tematikou, literatura faktu, umělecko-naučná literatura, reportáže (oblíbený herec, sportovec…), alba, dětské encyklopedie, kniha se zvukovými nosiči, drobné dramatické útvary, dětské lidové a loutkové hry