Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pojem LDM - jeho obsah a vymezení

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (671.32 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

POJEM LDM - JEHO OBSAH A VYMEZENÍ I. 

Dětská literatura - viz edice Albatrosu Knižnice teorie dětské 
literatury v 60. letech 
 

  -  v sémantickém smyslu o matoucí termín, protože 

    označuje vlastní tvorbu dětí 

= dětské spisy, příp. spisy pro mládež, dětské čtení, dětské písemnictví, v 
současnosti se stále užívá dětská četba  
-

v jiných evropských literaturách: něm. Kinder und Jugendliteratur, angl. 

children‘s literature, rus. dětskaja litěratura, franc. littérature enfantine, 
špan. literatura infantil aj. 

LDM vymezujeme jako žánrovou oblast literární slovesnosti, určenou jejím 
adresátem ve věku 3-16 let. Zahrnuje tvorbu záměrně věnovanou dětem a 
mládeži a díla (převážně klasická), která přijaly jako svou četbu. 

POJEM LDM - JEHO OBSAH A VYMEZENÍ II. 

 intencionální - to, co bylo psáno záměrně pro děti či 

mládež 

 neintencionální - původně nebyla určena mládeži, ale 

přešla do její četby:  

a) přisvojily si ji děti sami – spontánní výběr (exotika, 

dynamický děj, tematická přitažlivost, romantický pohled 
na svět, fantastika, dobrodružství, díla tzv. klasické 
literatury v adaptované podobě 

b) z výchovných důvodů ji včlenili pedagogové 
 lidová slovesnost - předcházela vzniku LDM (pohádka, 

pověst,...) 

Současnou tendencí je rozšiřovat základnu LDM 

absorbováním neintencionálních děl. 

POJEM LDM - JEHO OBSAH A VYMEZENÍ III. 

Základní funkce LDM:  výchovná 
 vzdělávací 
 estetická 
 zábavná, relaxační, rekreační 
 často volně přiřazuje funkci fyziologickou (nácvik řeči) 
 
Např. folklorní říkadlo - všechny funkce rovnoměrně naplňuje, cestopis 

se váže k poznávací a relaxační funkci, fantazijní a výchovná funkce 
se váže k pohádce a nonsensová pohádka má i znaky poznávání 
(jazyková hravost) atd.  

Proměnlivé zastoupení má funkce výchovná, která se podílí na rozvoji a 

Témata, do kterých materiál patří