Pojem LDM - jeho obsah a vymezení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
POJEM LDM - JEHO OBSAH A VYMEZENÍ I.
Dětská literatura - viz edice Albatrosu Knižnice teorie dětské
literatury v 60. letech
- v sémantickém smyslu o matoucí termín, protože
označuje vlastní tvorbu dětí
= dětské spisy, příp. spisy pro mládež, dětské čtení, dětské písemnictví, v
současnosti se stále užívá dětská četba
-
v jiných evropských literaturách: něm. Kinder und Jugendliteratur, angl.
children‘s literature, rus. dětskaja litěratura, franc. littérature enfantine,
špan. literatura infantil aj.
LDM vymezujeme jako žánrovou oblast literární slovesnosti, určenou jejím
adresátem ve věku 3-16 let. Zahrnuje tvorbu záměrně věnovanou dětem a
mládeži a díla (převážně klasická), která přijaly jako svou četbu.
POJEM LDM - JEHO OBSAH A VYMEZENÍ II.
intencionální - to, co bylo psáno záměrně pro děti či
mládež
neintencionální - původně nebyla určena mládeži, ale
přešla do její četby:
a) přisvojily si ji děti sami – spontánní výběr (exotika,
dynamický děj, tematická přitažlivost, romantický pohled
na svět, fantastika, dobrodružství, díla tzv. klasické
literatury v adaptované podobě
b) z výchovných důvodů ji včlenili pedagogové
lidová slovesnost - předcházela vzniku LDM (pohádka,
pověst,...)
Současnou tendencí je rozšiřovat základnu LDM
absorbováním neintencionálních děl.
POJEM LDM - JEHO OBSAH A VYMEZENÍ III.
Základní funkce LDM: výchovná
vzdělávací
estetická
zábavná, relaxační, rekreační
často volně přiřazuje funkci fyziologickou (nácvik řeči)
Např. folklorní říkadlo - všechny funkce rovnoměrně naplňuje, cestopis
se váže k poznávací a relaxační funkci, fantazijní a výchovná funkce
se váže k pohádce a nonsensová pohádka má i znaky poznávání
(jazyková hravost) atd.
Proměnlivé zastoupení má funkce výchovná, která se podílí na rozvoji a