Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pojem LDM - jeho obsah a vymezení

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (671.32 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

upevňování hodnotové orientace, emocionality, sociálních 
dovedností a výtvorů (jazyk, logika). 

CHARAKTERISTIKA POČÁTKŮ INTENCIONÁLNÍ LITERATURY 
PRO DĚTI I. 

 
Vývoj LDM je spjat až s obdobím novověké literatury a 

rozvojem školství. V českém literárním kontextu souvisí s 
širším proudem obnovy české kultury v období NO. 

 chudost námětů 
 chudost uměleckých hodnot 
 uplatňování pouček 
 zjednodušení postav (černo-bílé vidění) 
 
(ukázka) 
 
 

Kramerius, V. M. Zrcadlo šlechetnosti pro mládež českou 
(1805)  
 

 „ Ida, chudý opuštěný sirotek, byla dívka ctnostná, 

pracovitá, především ale nábožná, a to ji šťastnou 

učinilo. Jistá vdova, když viděla, že se každodenně v 

kostele vroucně modlí, to se jí velice zalíbilo; přijala ji 

za vlastní dceru, a pak všechno své jmění po smrti jí 

odkázala.“ 

 „Ferdinand hned z mládí byl ukrutný; kde se mu které 

hovádko do rukou přišlo, každé uškrtil, aneb mučil a 

trápil tak dlouho, až zdechlo. Tím srdce jeho tak se 

zatvrdilo, že když k letům dospělejším přišel, i na 

lidech tu krutost provodil. Ale zlým se toho zažil; neboť 

když potom v neštěstí upadl, také u lidí žádného 

milosrdenství nenalezl a velmi bídnou smrtí sešel.“  

CHARAKTERISTIKA POČÁTKŮ INTENCIONÁLNÍ LITERATURY 
PRO DĚTI II.
 

 fádní slovník 
 užívání klišé 
 otřepaná přirovnání 
 žánrová struktura odvozena z literatury pro dospělé 
 autoři jsou nejčastěji učitelé a kněží - užitkový pragmatismus  
 
Neintencionální typ literatury nepodléhal didaktizujícím tendencím, 

není spojen se školským systémem, proto hraje důležitou a kladnou 
roli v procesu konstituování hodnotnější LDM. 

Koncem 19. stol. se LDM dostává z pozice okrajové; začínají se 

prosazovat umělecké hodnoty. 

Kritika LDM – viz ukázky ŠMAHELOVÁ Hana. Počátky českého kritického 

myšlení o dětské literatuře I. Praha : UK FF, 1999. ISBN 80-85899-64-7. 

Témata, do kterých materiál patří