Pojem LDM - jeho obsah a vymezení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
upevňování hodnotové orientace, emocionality, sociálních
dovedností a výtvorů (jazyk, logika).
CHARAKTERISTIKA POČÁTKŮ INTENCIONÁLNÍ LITERATURY
PRO DĚTI I.
Vývoj LDM je spjat až s obdobím novověké literatury a
rozvojem školství. V českém literárním kontextu souvisí s
širším proudem obnovy české kultury v období NO.
chudost námětů
chudost uměleckých hodnot
uplatňování pouček
zjednodušení postav (černo-bílé vidění)
(ukázka)
Kramerius, V. M. Zrcadlo šlechetnosti pro mládež českou
(1805)
„ Ida, chudý opuštěný sirotek, byla dívka ctnostná,
pracovitá, především ale nábožná, a to ji šťastnou
učinilo. Jistá vdova, když viděla, že se každodenně v
kostele vroucně modlí, to se jí velice zalíbilo; přijala ji
za vlastní dceru, a pak všechno své jmění po smrti jí
odkázala.“
„Ferdinand hned z mládí byl ukrutný; kde se mu které
hovádko do rukou přišlo, každé uškrtil, aneb mučil a
trápil tak dlouho, až zdechlo. Tím srdce jeho tak se
zatvrdilo, že když k letům dospělejším přišel, i na
lidech tu krutost provodil. Ale zlým se toho zažil; neboť
když potom v neštěstí upadl, také u lidí žádného
milosrdenství nenalezl a velmi bídnou smrtí sešel.“
CHARAKTERISTIKA POČÁTKŮ INTENCIONÁLNÍ LITERATURY
PRO DĚTI II.
fádní slovník
užívání klišé
otřepaná přirovnání
žánrová struktura odvozena z literatury pro dospělé
autoři jsou nejčastěji učitelé a kněží - užitkový pragmatismus
Neintencionální typ literatury nepodléhal didaktizujícím tendencím,
není spojen se školským systémem, proto hraje důležitou a kladnou
roli v procesu konstituování hodnotnější LDM.
Koncem 19. stol. se LDM dostává z pozice okrajové; začínají se
prosazovat umělecké hodnoty.
Kritika LDM – viz ukázky ŠMAHELOVÁ Hana. Počátky českého kritického
myšlení o dětské literatuře I. Praha : UK FF, 1999. ISBN 80-85899-64-7.