Pojem LDM - jeho obsah a vymezení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
již zaznívaly v srdéčku jeho drobné modlitbičky matčiny a líbezné
ukolébavky…Když pak dítě dále dospívalo, matka vypravovávala mu lehýnké
dětské pohádky…Času zimního nastaly přástvy, na nichž se děti dosyta
naposlouchati mohly milých pohádek…A v takovém ráji žila jindy i mládež
dospívající, žil v něm i náš lid. Však pro vinu svých rodičů, pro jejich
prvopočáteční hřích, že okusili ze stromu vzdělání školního a novověké osvěty,
s rodiči zároveň i nevinným dětem odejíti bylo z utěšeného ráje. Dozvučely
písně národní mezi dospělými, dozněly pohádky u domácího krbu, oněměla
namnoze švitorná ústa milé matičky, jež jindy malému děťátku tolik toho
napovídala a nazpívala, potuchla družebnost nejen mezi dospělými, nýbrž i
mezi tou drobnou chasou, přestaly namnoze společenské její hry a zábavy, a s
nimi vyvanula i z naší nejútlejší mládeže přelíbezná dětská poezie. Však ne
dosti na této pokutě za hříchy spáchané, hroznější pokuta stihla naše děti ze
svého ráje vypuzené, když jim nastalo nuditi se v potu tváři umělou literaturou
dětskou našich pedagogů.“ (BARTOŠ FR. O literatuře pro mládež. Obzor,
1882, roč. 5, č. 10, s. 145-147, č. 11, s. 161-163. )
SPECIFICKÉ RYSY LDM II.
Nemá odlišné funkce než literatura pro dospělé,
pouze různé vztahy, zaměření, obsah
Tematika - stejná jako v literatuře pro dospělé,
stejný svět, lidi, osudy, pocity, zážitky, ale
ztvárnění se děje postupy blízkými dětské
fantazii (svět dětí - tematické univerzum LDM)
Umělecký obraz je oproštěn od množství
detailů a individuálních znaků (př. Robinson
Crusoe) - ukázka
Robinson Crusoe - ukázka
„ Zajatec byl mladý, asi dvacetiletý, pěkně rostlý, vysokého vzrůstu.
Jeho pleť byla olivově hnědá. Bez vousů a vlasy měl černé, dlouhé,
nezvlněné. Splývaly mu až na ramena. Obličej měl hezký a