Pojem LDM - jeho obsah a vymezení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
logického a pojmového myšlení
• pozornost se přesouvá od umělecké formy k ideovému
obsahu
Poezie (verše pro děti s důrazem na rytmickou
pravidelnost, členitost epických a lyrických útvarů,
hádanky, říkadla), lidové a autorské pohádky, pověsti,
pohádky ze současného života dětí, povídky s historickou
a přírodní tematikou, literatura faktu, umělecko-naučná
literatura, reportáže, alba, dětské encyklopedie, kniha se
zvukovými nosiči, drobné dramatické útvary, lidové a
loutkové hry
J. KOPÁL – ŽÁNROVÁ STRUKTURA III.
Starší školní věk (11. – 15. rok)
• intelektuálně vyzrálejší
• sebeuvědomování
• začleňování mezi dospělé
• prosazují se funkce poznávací a relaxační
• diferencuje se pohlaví
Oproti žánrům předchozích období odklon od poezie, od
pohádky, příklon k pověsti, historické a životopisné próze,
k společenské příběhové próze (povídky, novely, romány)
ze současného života dětí a mládeže, k próze
s chlapeckým hrdinou, k dobrodružné a vědecko-
fantastické literatuře, k cestopisům, reportážím,
k literatuře faktu (alba, encyklopedie z různých oborů
lidské činnosti, vědy a techniky)
POZNÁMKY
Pozn. 1 Toto utřídění má metodicko-orientační
charakter; vychází mj. z (ne)úplnosti dispozic příjemců
individuálně komunikovat s literárním textem: od
vizuální, zrakové recepce či vizuálně-auditivní až po
přímou komunikaci s literárním dílem.
Pozn. 2 V současné době nabývá na významu také
čtenářská akcelerace – ta vnáší do LDM nové obsahy,
podněty i výrazovost, působí na utváření a variabilitu
žánrů, na překonávání literárních konvencí.
→ dochází ke sbližování okruhů intencionální LDM a
literatury pro dospělé
→ kontakt tvorby pro mládež s vědou, technikou,
informatikou apod.
M. GENČIOVÁ – ŽÁNROVÉ ČLENĚNÍ I.
b) Jiné žánrové rozvrstvení uvádí M. Genčiová –