Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pojem LDM - jeho obsah a vymezení

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (671.32 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

člení tuto oblast podle přináležitosti žánrů do 
oblasti LDM či literatury pro dospělé a vymezuje 
následující oblasti: 

 žánry, které patřily a stále patří výhradně do 

oblasti umění pro děti (ukolébavky, 
rozpočitadla...) 

 žánry, které byly původně součástí ústní lidové 

slovesnosti nebo literatury pro dospělé, ale 
postupně začaly plnit svou roli v četbě dětí a 
mládeže a dnes spadají výhradně do této oblasti 
(pohádky, pověsti,...) 

M. GENČIOVÁ – ŽÁNROVÉ ČLENĚNÍ II. 

 žánry existující paralelně v obou literaturách, ale 

v četbě dospělých jsou obvykle okrajovou 
záležitostí, v četbě dětí mají v určitém období 
podstatnou fci (dobdoružná literatura, sci-fi, 
uměleckonaučná,...) 

 žánry společné oběma literaturám, podstatně 

se neodlišují, v LDM však bývají modifikovány 
(povídka, novela, román ze života,...) 

 
Pozn. V LDM nejsou zastoupeny všechny žánry literatury pro 

dospělé, některé se svou náročností vymykají dětskému 
chápání. 

PROMĚNY V RECEPCI LDM – 90. LÉTA 20. STOLETÍ I. 

Proč?  začíná se prosazovat recepční alternativnost 
 otevřenost v nakladatelské praxi 
 expanze edic 
 nadprodukce různorodé kvality 
 přestává regulace vydavatelské činnosti 

motivovaná politicky 

 převládající vizualizace kultury 
 prolínání komerčních a uměleckých prvků 
 dominantní se stává příběh v široké škále 

žánrových typů (napětí mezi minulostí a 

přítomností, které se vztahuje k současnosti) 

PROMĚNY V RECEPCI LDM – 90. LÉTA 20. STOLETÍ II. 

Mnozí autoři sice spoléhají na to, že je čtenář vzdělaný, ale jsou 

zaskočeni jeho reakcí:  

 
 preference populární literatury 
 touha nahlížet do soukromí známých osobností (deníky, 

vzpomínky, rozhovory) 

 vyhledávání spíše zjednodušených/adaptovaných podání 

známých příběhů 

 ztráta motivace hledat objektivní a vědecky podložené 

Témata, do kterých materiál patří