Pojem LDM - jeho obsah a vymezení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
člení tuto oblast podle přináležitosti žánrů do
oblasti LDM či literatury pro dospělé a vymezuje
následující oblasti:
žánry, které patřily a stále patří výhradně do
oblasti umění pro děti (ukolébavky,
rozpočitadla...)
žánry, které byly původně součástí ústní lidové
slovesnosti nebo literatury pro dospělé, ale
postupně začaly plnit svou roli v četbě dětí a
mládeže a dnes spadají výhradně do této oblasti
(pohádky, pověsti,...)
M. GENČIOVÁ – ŽÁNROVÉ ČLENĚNÍ II.
žánry existující paralelně v obou literaturách, ale
v četbě dospělých jsou obvykle okrajovou
záležitostí, v četbě dětí mají v určitém období
podstatnou fci (dobdoružná literatura, sci-fi,
uměleckonaučná,...)
žánry společné oběma literaturám, podstatně
se neodlišují, v LDM však bývají modifikovány
(povídka, novela, román ze života,...)
Pozn. V LDM nejsou zastoupeny všechny žánry literatury pro
dospělé, některé se svou náročností vymykají dětskému
chápání.
PROMĚNY V RECEPCI LDM – 90. LÉTA 20. STOLETÍ I.
Proč? začíná se prosazovat recepční alternativnost
otevřenost v nakladatelské praxi
expanze edic
nadprodukce různorodé kvality
přestává regulace vydavatelské činnosti
motivovaná politicky
převládající vizualizace kultury
prolínání komerčních a uměleckých prvků
dominantní se stává příběh v široké škále
žánrových typů (napětí mezi minulostí a
přítomností, které se vztahuje k současnosti)
PROMĚNY V RECEPCI LDM – 90. LÉTA 20. STOLETÍ II.
Mnozí autoři sice spoléhají na to, že je čtenář vzdělaný, ale jsou
zaskočeni jeho reakcí:
preference populární literatury
touha nahlížet do soukromí známých osobností (deníky,
vzpomínky, rozhovory)
vyhledávání spíše zjednodušených/adaptovaných podání
známých příběhů
ztráta motivace hledat objektivní a vědecky podložené