Pojem LDM - jeho obsah a vymezení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
typické postoje dětí a mládeže k realitě, která je
obklopuje. Z tohoto hlediska lze na žánry určené dětskému
čtenáři nahlížet jako na „soubory specifických strukturních
znaků, uměleckých postupů a prostředků
korespondujících s určitým typem dětského čtenářského
pojímání a osvojování skutečnosti, a tudíž v sobě
obsahujících možnost na dítě působit a ovlivňovat je.“
Toman, Jaroslav: Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury: České
Budějovice: Pedagogická fakulta JU Č. Budějovice1992. s. 53.
ŽÁNROVÁ STRUKTURA LDM VII.
Vycházíme-li z toho, že → hierarchii žánrů tedy
neurčuje literární vývoj, ale vývoj čtenářských
zájmů dítěte (DÍTĚ VYRŮSTÁ ZE SVÝCH ROLÍ A
VRŮSTÁ DO NOVÝCH), přijímáme následující
konvenci:
a) Ján Kopál vytvořil strukturu literárních žánrů na
základě ontogenetického a psychosociálního
dětského vývoje. Jde de facto o konvenci
věkového a žánrového členění:
J. KOPÁL – ŽÁNROVÁ STRUKTURA I.
Předčtenářská fáze
• dítě vnímá text poslechem, prostřednictvím předčítání
• vizuální vnímání se omezuje na ilustrace
Mladší předškolní věk (1. - 3. rok)
• postoj dítěte se vyznačuje velkou emocionalitou, prožitkovostí,
fantazijní a herní jazykovou aktivitou, asociativní a obrazové myšlení
Poezie (popěvky, říkadla), knižní hračky, leporela
Starší předškolní věk (3. – 6. rok)
Poezie (popěvky, říkadla, hádanky), autorské a lidové pohádky
(zvířecí, kouzelné s jednoduchou strukturou), bajky, jednoduché
příběhy ze života dětí, z literatury faktu umělecko-naučné knihy –
knižní hračky, leporela, obrázkové knížky, alby, knihy se zvukovými
nosiči, pracovní sešity, omalovánky, vystřihovánky, dětské
encyklopedie, drobné dramatické útvary, dětské lidové a loutkové
hry
J. KOPÁL – ŽÁNROVÁ STRUKTURA II.
Čtenářská fáze Mladší školní věk (6. – 10. rok) • prudký rozvoj poznávacích a racionálních aktivit, hlavně