Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pojem LDM - jeho obsah a vymezení

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (671.32 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

typické postoje dětí a mládeže k realitě, která je 
obklopuje.
 Z tohoto hlediska lze na žánry určené dětskému 
čtenáři nahlížet jako na „soubory specifických strukturních 
znaků, uměleckých postupů a prostředků 
korespondujících s určitým typem dětského čtenářského 
pojímání a osvojování skutečnosti, a tudíž v sobě 
obsahujících možnost na dítě působit a ovlivňovat je.“ 
 

Toman, Jaroslav: Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury: České 

Budějovice: Pedagogická fakulta JU Č. Budějovice1992. s. 53. 

ŽÁNROVÁ STRUKTURA LDM VII. 

Vycházíme-li z toho, že → hierarchii žánrů tedy 

neurčuje literární vývoj, ale vývoj čtenářských 
zájmů dítěte (DÍTĚ VYRŮSTÁ ZE SVÝCH ROLÍ A 
VRŮSTÁ DO NOVÝCH), přijímáme následující 
konvenci: 

 
a) Ján Kopál vytvořil strukturu literárních žánrů na 

základě ontogenetického a psychosociálního 
dětského vývoje. Jde de facto o konvenci 
věkového a žánrového členění: 

J. KOPÁL – ŽÁNROVÁ STRUKTURA I. 

Předčtenářská fáze  
• dítě vnímá text poslechem, prostřednictvím předčítání 
• vizuální vnímání se omezuje na ilustrace 
 Mladší předškolní věk (1. - 3. rok) 
• postoj dítěte se vyznačuje velkou emocionalitou, prožitkovostí, 

fantazijní a herní jazykovou aktivitou, asociativní a obrazové myšlení 

 Poezie (popěvky, říkadla), knižní hračky, leporela 
 Starší předškolní věk (3. – 6. rok) 
 Poezie (popěvky, říkadla, hádanky), autorské a lidové pohádky 

(zvířecí, kouzelné s jednoduchou strukturou), bajky, jednoduché 

příběhy ze života dětí, z literatury faktu umělecko-naučné knihy – 

knižní hračky, leporela, obrázkové knížky, alby, knihy se zvukovými 

nosiči, pracovní sešity, omalovánky, vystřihovánky, dětské 

encyklopedie, drobné dramatické útvary, dětské lidové a loutkové 

hry 

J. KOPÁL – ŽÁNROVÁ STRUKTURA II. 

Čtenářská fáze  Mladší školní věk (6. – 10. rok) • prudký rozvoj poznávacích a racionálních aktivit, hlavně 

Témata, do kterých materiál patří