Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pojem LDM - jeho obsah a vymezení

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (671.32 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

SPECIFICKÉ RYSY LDM I. 

= soubor rysů, kterými se LDM liší od literatury pro 

dospělé 

 zřetel k psychickým zvláštnostem dětského 

čtenáře (dítě nemá takový rozhled a zkušenosti; 

poznávání světa je omezeno; specifické zájmy - 

hra) 

 zvýšená poznávací funkce LDM (dítě touží po 

poznávání okolního světa) 

 specifické rysy jsou tím výraznější, čím je nižší věk 

čtenáře 

 LDM je do jisté míry redukovaná (týká se př. 

možností užití výrazových prostředků; neznamená 

ochuzení umělecké hodnoty) 

O. Hostinský ve své stati Umění v dětské světnici (1873) 

Na specifika dětského vnímání světa poukázal již v 

70. letech 19. století O. Hostinský ve své stati 
Umění v dětské světnici (1873), v níž upozornil na 
předpoklady estetických projevů u dítěte. 
Upozornil na fenomén hry, která aktivně 
podněcuje dětskou představivost a imaginaci, 
napomáhá rozvoji inteligence a poznávacích 
schopností tvořivým rozvíjením fantazie. 
Význam fantazie pak spočívá v tom, že 
umožňuje nově kombinovat prvky dříve vnímané 
objektivní reality a vytvářet tak nové obrazy:  
 

O. Hostinský ve své stati Umění v dětské světnici (1873) 

 „Čím jest dospělému vzdělanci umění, tím jest 

dítěti hra: vytvoření si nového, samostatného, 
na skutečnosti nikterak nezávislého ideálního 
světa, jemuž tvůrce sám dává zákony dle svého 
vkusu a dle povahy své.“(HOSTINSKÝ O. 
Dějiny umění v dětské světnici. Počátky 
kritického myšlení o dětské literatuře II. ed. H. 
Šmahelová. Praha : UK FF, 1999. s. 76)  
 

O. Hostinský ve své stati Umění v dětské světnici (1873) 

 Tyto světy pomáhají dítěti přemostit v běžném 

životě ta místa, která jeho zkušenost a poznání 
zatím nezaplnila.  

 „Valná část veškeré dětské hry je básnickou 

improvizací, zejména dramatickou; mezi dítětem a 
loutkami odehrávají se celé řady souvislých scén, 
jichž živému, namnoze ostře charakterizujícímu 
dialogu, ve svém plynulém toku ani na okamžik se 
nezarážejícímu, právem se obdivujeme.“ 
(HOSTINSKÝ O. Dějiny umění v dětské světnici. 
Počátky kritického myšlení o dětské literatuře II. 
ed. H. Šmahelová. Praha : UK FF, 1999. s. 81)  
 

Témata, do kterých materiál patří