Pojem LDM - jeho obsah a vymezení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
SPECIFICKÉ RYSY LDM I.
= soubor rysů, kterými se LDM liší od literatury pro
dospělé
zřetel k psychickým zvláštnostem dětského
čtenáře (dítě nemá takový rozhled a zkušenosti;
poznávání světa je omezeno; specifické zájmy -
hra)
zvýšená poznávací funkce LDM (dítě touží po
poznávání okolního světa)
specifické rysy jsou tím výraznější, čím je nižší věk
čtenáře
LDM je do jisté míry redukovaná (týká se př.
možností užití výrazových prostředků; neznamená
ochuzení umělecké hodnoty)
O. Hostinský ve své stati Umění v dětské světnici (1873)
Na specifika dětského vnímání světa poukázal již v
70. letech 19. století O. Hostinský ve své stati
Umění v dětské světnici (1873), v níž upozornil na
předpoklady estetických projevů u dítěte.
Upozornil na fenomén hry, která aktivně
podněcuje dětskou představivost a imaginaci,
napomáhá rozvoji inteligence a poznávacích
schopností tvořivým rozvíjením fantazie.
Význam fantazie pak spočívá v tom, že
umožňuje nově kombinovat prvky dříve vnímané
objektivní reality a vytvářet tak nové obrazy:
O. Hostinský ve své stati Umění v dětské světnici (1873)
„Čím jest dospělému vzdělanci umění, tím jest
dítěti hra: vytvoření si nového, samostatného,
na skutečnosti nikterak nezávislého ideálního
světa, jemuž tvůrce sám dává zákony dle svého
vkusu a dle povahy své.“(HOSTINSKÝ O.
Dějiny umění v dětské světnici. Počátky
kritického myšlení o dětské literatuře II. ed. H.
Šmahelová. Praha : UK FF, 1999. s. 76)
O. Hostinský ve své stati Umění v dětské světnici (1873)
Tyto světy pomáhají dítěti přemostit v běžném
životě ta místa, která jeho zkušenost a poznání
zatím nezaplnila.
„Valná část veškeré dětské hry je básnickou
improvizací, zejména dramatickou; mezi dítětem a
loutkami odehrávají se celé řady souvislých scén,
jichž živému, namnoze ostře charakterizujícímu
dialogu, ve svém plynulém toku ani na okamžik se
nezarážejícímu, právem se obdivujeme.“
(HOSTINSKÝ O. Dějiny umění v dětské světnici.
Počátky kritického myšlení o dětské literatuře II.
ed. H. Šmahelová. Praha : UK FF, 1999. s. 81)