Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pojem LDM - jeho obsah a vymezení

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (671.32 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

pravidelný jako Evropan. Byl to však Indián.“ (Pleva, J. V. Robinson 

Crusoe. Praha : Albatros, 1983. s. 199.)  

 
 „Byl to půvabný, hezký chlapík, pěkně urostlý, silných, rovných údů, 

ne právě vytáhlý a dobře utvářený. Mohlo mu být asi dvacet šest let. 

Měl pěkné vzezření bez divokého výrazu a jeho tvář vyjadřovala cosi 

opravdu mužného, ba ve chvíli, kdy se smál, zazářil jeho obličej 

bezmála evropskou líbezností a něhou. Měl dlouhé černé vlasy, které 

nekudrnatěly jako vlna, vysoké klenuté čelo a živý, jiskřivý pohled, 

který mu dodával bystrého výrazu. Barva jeho  pleti nebyla černá, 

nýbrž hnědě zažloutlá, ne však onoho protivného žlutého tónu, jaký 

shledáváme u brazilských, virginských a jiných amerických 

domorodců, nýbrž měla skvělý, tmavě olivový nádech, zvláštního 

nepopsatelného půvabu. Obličej měl kulatý, tváře plné a nos malý a 

nikoli zploštěný, jako mají negři. Měl pěkně krojená ústa, tenké rty a 

zdravé souměrné zuby, bílé jako slonová kost.“ (Defoe, D. Robinson 

Crusoe. Praha : Odeon, 1986. s. 716)  

SPECIFICKÉ RYSY LDM III. 

 Literární postava - charakterizována malým 

počtem znaků, často pouze jediným:  

hloupý Honza, princezna se zlatou hvězdou, dobrá víla, 

sedmihlavý drak 

Poznání se má dít prostřednictvím rozvoje děje; 

přednost mají postavy věkově blízké dítěti. 

 Dialogický postup na principu přátelského 

vztahu mezi vypravěčem a čtenářem: 

Např. „Tak si děti představte…“ 
„Co si myslíte o tom, že…“ 
„Kolik si myslíte, že toho Otesánek snědl?“ 
 

SPECIFICKÉ RYSY LDM IV. 

  jednoduchá kompozice bez větších dějových 

odboček - děj je rozvíjen rychle a jasně  

  princip opakování   
Např. „Zlatá rybo, slyš má slova, vylez  z vody, zjev se znova. 

Mám ženu zlou jak šídlo a pálí ji dobré bydlo.“ 

  vystupňované napětí                                                                                                          
 harmonický závěr 
Např. „A pokud neumřeli, žijí spolu dodnes…“ 

Témata, do kterých materiál patří