TVORBA ODBORNÉHO TEXTU - seminář
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- studium: znalost textů v daném oboru základních + znalost nejnovějších výsledků bádání – sledování mnoha stran odborného textu 
- listování: uděláme si povědomí 
- rychlé výběrové čtení 
- důkladné aktivní čtení: bez jejich znalosti nemůžeme téma zpracovat 
- důležitá je dokumentace, pořizování záznamu 
- první úkol: identifikovat klíčové pasáže 
odhalit hlavní myšlenku
pochopit autorovu argumentaci
- tedy: nikoli nutně číst důkladně od začátku slovo po slovu! 
- Teprve když pochopíme, kam autor směřuje, začnou být některé zpočátku „temné“ pasáže srozumitelné 
- Aktivní čtení 
- „rozhovor s autorem“: jako bychom autorovi kladli otázky a v textu na ně hledali odpověď 
- Naučí se klást otázky: hlavní předpoklad uspořádaného myšlení, a tedy i odborné práce 
- Učíme-li se aktivně číst, učíme se tím i srozumitelně psát 
- Při pokusech o psaní tříbíme myšlení- učíme se pochopit i složité myšlenky druhých- aktivně a správně číst 
- Porozumění textu = odpověď na 3 otázky 
- Čím, jakým problémem se autor textu zabývá? 
- K jakým závěrům autor dospěl? 
- O co autor textu své závěry opírá? Čím argumentuje? 
- Postup: 
- První čtení metodou síto, přečteme celý text, nesrozumitelné pasáže vynecháme, hledáme klíčové pasáže, (nemusí stačit jedno čtení) 
- Klíčové odstavce čteme znovu pomaleji, důkladněji, pozorněji, soustředíme se na detaily 
- Text je stále nesrozumitelný – nejčastěji větná stavba/neznámé termíny
- Návrat k pasáží, které jsme v první fázi rychle přešli nebo vynechali 
Cíl: zjistit, jak autor ke svým tvrzením dospěl, o jaké argumenty se opírá
- základní sdělení textu nám pomůže pochopit detaily
- naopak detaily podporuje důkladnější pochopení textu jako celku
- Orientace v odborné literatuře 
- přehled o tom, co bylo v oboru publikováno, jaký výzkum proběhl nebo probíhá – obrovský počet textů
- abstrakt: stručný, úsporný, jen základní informace (identifikace problému a shrnutí závěrů), bývají publikovány samostatně ve specializovaných periodikách, většinou v AJ
- Konference: přihláška obsahuje abstrakt 
- resumé: delší, problémy + závěry + argumentace
- anotace = stručná charakteristika slovesného díla s údaji o obsahu, zaměření, významu...
- Odborný časopis: na konci, neobsahuje hodnocení 
- Nakladatelský katalog: reklama 
- Obálky knih 
- recenze = zhodnocení díla, zaujímá stanovisko k textu
- Recenzní řízení = interní hodnocení napsaného díla 
- U odborných knih – jména recenzentů uvedena na jedné z předních stran 
- U časopiseckých článků – posuzování oboustranně anonymní 
SFÉRA ODBORNÉ KOMUNIKACE
- = komunikace, jejímž cílem je zprostředkovat odborný obsah 
- Vědecká komunikace): definuje jen termíny, které sám zavádí, nebo které sám zavádí jako nové 
- populárně naučná (vědec – laik) – jiná úroveň znalostí, běžné jsou přirovnání k tomu, co čtenář zná 
- akademická: komunikace pedagog-vědec a student 
- praktická odborná 
