Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie zdraví

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (35.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

TAKE AWAY

  • RE se týká jakékoli části emočního procesu

  • RE zahrnuje emoce prožitkově libí i nelibé

  • RE má neuropsychofyziologický vklad

Regulace emocí

Vývoj emocí

Hádky jsou většinou:

  1. Bojem o moc

  2. Nedorozumění

  3. Initimity

  4. Afiliace

  5. Uznání významu, existence

Co je to regulace emocí

  • Regulace emocí se vztahuje k procesům (afektivním, kognitivním a motivačním), s jejichž pomocí ovlivňujeme jaké emoce máme, kdy je máme, jak je prožíváme, vůči komu a za jakých okolností a jakým způsobem je projevujeme

  • Pocitová pravidla – společnost diktuje, co bych měla cítit, necítím to – je to normální, jsem já normální.?

  • Tlumení negativních emocí a povzbuzování těch pozitivních

Regulace emocí – rozum, nebo srdce?

  • Balance mezi negativním a pozitivním prožívání

  • Téma regulace emocí je staronové: otázka je „Jak nakládat se svými emocemi“ – tématem již ve starověku

  • Emoce považovala starověká i novověká filosofie převážně za rušivé síly, které nejsou v souladu, či přímo v konfliktu s rozumem

  • Některé filozofické směry (stoici, karteziáni) argumentovaly proti nespoutanému vyjadřování emocí a obdivovaly ctnosti v jejich ovládání, kontrole a neporojevování

  • Až romantismus oživení a idealizace nejen prožívání, ale i projevování emocí

  • Studium regulace emocí je poplatné konfliktu mezi dvěma rádoby antagonistickými silami: rozumem a emocemi, neboli „zachováním si kladné hlavy“ a nenecháním se „řídit vlastními pocity“

  • Dilema „cesty rozumu“ či „cesty srdce“ je zakotveno v laické psychologii

Freud si povšiml, že RE ve smyslu potlačování silných, prožitkově negativních emocí (jakými jsou zlost, pocity viny, nezpracované, ponižující a dehonestující emoce a traumata, pocity studu a trapnosti) může vést k obsesivním myšlenkám a varietě patologického chování, vyástit v depresi, úzkost, neurastenii a hysterii

Freud s naléhavostí hovořil o „uskřiknutém afektu“ (eingeklemmter affect) pacienta a postupně vymezil obranné psychické mechanismy ega (např. racionalizaci, sublimaci), kterými jedinec zpracovává (reguluje!) prožitkově negativní emoce

  • Studium emocí v 60. letech v souvislosti se zájmem o stres a Lazarusovu koncepci stresu a copingu

  • Další oživení diskuze o afektivitě a regulaci emocí byla teorie attachementu Bowlbyho a Aisworthové (1969) a jistota a přesvědčivost, s jakou akcentovala význam emoční regulace v interakci pečovatel – dítě a význam tohoto interakčního modelu v dalším vývoji a vztazích jedince

  • RE se týká negativních i pozitivních emocí a jejich managementu v různých situacích a kontextech

  • Zahrnuje jak tlumení, tak udržování prožitkově negativní emoce (v souladu se situačními požadavky)

  • Na každém záleží, jak své emoce prožívá

  • RE je systém, který chrání jedince před ustrnutím v určitém afektivním stavu

  • Ekologie organismu, bez zbytečných energetických výdajů

  • Určitý řád v sociálních interakcích a zvyšuje jistotu členů skupiny o jejich průběhu

Témata, do kterých materiál patří