Otázka č. 23 - Helénistická filosofie a patristika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- za jeho vedení pronikl smr do Akademie
Patristika
(1. až 8. století)
-
doba apoštolská, křesťanské názory získávají v dílech církevních otců (patres ecclesiastici) podobu teologicko filozofického učení formálně dokonalé učení, ale pro svou dogmatičnost nemělo dlouhou životnost
-
rané křesťanství formováno jako esoterické učení (pouze pro zasvěcené, uzavřené)
-
snaha o syntézu řeckého, židovského a křesťanského myšlení
Pro křesťana je zprvu světská moudrost pošetilostí (Pavel z Tarsu) a prvotní křesťané se o ni také příliš nestarají. Později však vzniká potřeba čelit „různým pohanským“ učením a tu si křesťanští apologetové v obhajobě svého učení vypůjčují od filozofie zprvu její terminologii, až pozvolna v následujícím období pomocí filozofické terminologie vytvoří dogmatický věroučný systém.
Periodizace (fáze):
Apologetika (1. a 2. stol.) = obrany křesťanství (proti sektám, které by chtěly křesťanství rozbít) pokládány základy jednotné církve
Dogmatika (3. a 4. stol.) = katechismu, vznikají základní pravidla křesťanství
Systematika (5.-8. stol.) = vytváření jednotného systému křesť. dogmatiky a filozofie
tzv. období
Pro počáteční křesťanství má velký význam r. 313: římský císař Konstantin I. zrovnoprávnil ediktem milánským křesťanství s ostatními kulty a uznal instituci papežství (papež Silvestr L).
Středověká metafyzika
první, základní část filozofie, věnovaná nejzákladnějším problémům, podstatám a příčinám jsoucna; někdy ztotožňována s ONTOLOGIÍ
výraz metafyzika se poprvé objevil v 1. stol. př. n. l. u pořadatele Aristotelových spisů Andronika Rhodského, který texty týkající se tzv. první filozofie (nejobecnější otázky bytí) zařadil v knihovně za knihy pojednávající o přírodě (tedy metafyzika jsou knihy “za přírodou”, řecky ta meta ta fysika)
výraz metafyzika ovšem záhy dostal i filozofickou interpretaci – metafyzika je věda, která zkoumá to, co je “za fyzikou” (za smysly postižitelnými jsoucny) a co tuto fyziku (přírodu) teprve umožňuje.
ovlivnila ji:
KŘESŤANSKÁ VĚROUKA
VÝCHODNÍ TRADICE
EGYPTSKÁ, ASIJSKÁ A PERSKÁ FILOSOFIE
PLATÓN, STOICISMUS, ALEXANDRIJSKÝ EKLEKTICISMUS
Rysy:
upřednostňování víry před rozumem
dualismus ducha a moty (Platón)
mezi Bohem a hmotou je prostředník (LOGOS – nebeský svět: Ježíš, Andělé, Bůh-otec)
protiklad Boha a člověka
Hlavní témata:
-
teologický problém – pochopení Boha (jednota tří osob – DUCH-OTEC-SYN) nauka o Trojici
-
christologický – pochopení Krista ( za pomocí řeckého filosofického pojmosloví se dochází k přesvědčení jeho soupodstatnosti s Bohem – je zároveň Bůh i člověk)
-
antropologický – vztah člověka a Boha, Boží milost a svoboda lidské vůle, vnitřní život
-
problém církevní organizace – struktura církve, bohoslužba