Otázka č. 23 - Helénistická filosofie a patristika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
CO BYLO POLOŽENO V OBDOBÍ PATRISTIKY, TVOŘÍ ZÁKLAD CÍRKEVNÍ TRADICE,
Z NÍŽ KŘESŤANSTVÍ ČERPÁ DODNES!
APOLOGETIKA
v konfrontaci s pronásledováním, jemuž byli křesťané v prvních třech staletích periodicky vystavováni, vznikla potřeba bránit křesťanství a pronásledované (vnitřní nebezpečí křesťanství – manicheismus a gnosticismus)
apologie = obrana
vymezení shod a neshod křesťanského a pohanského myšlení
Justinos (* asi 100 asi 165)
Justin Mučedník – umučen pro svou víru v Římě
„křesťan v plášti filosofa“
snaha navázat na antickou kulturu viděl v ní přípravu na křesťanství
TERTULLIANUS (asi 220)
radikálně odmítal antickou tradici
autorem výroku, který nadřazuje převahu víry, mez mezi antikou a středověkem
„Věřím, protože je to absurdní.“ = protismyslné ( „Věřím, protože to přesahuje lidský rozum.“)
nadřazuje víru nad rozum
pravda víry spočívá v jiné sféře, než ve sféře lidského myšlení
co odporuje pravdě víry, nemůže být pravdivé
metafyzika je tak vzdálená našemu chápání, proto je třeba uvěřit a potom poznat a filosofovat
DOKTRINÁLNÍ AUTORITA Filosofie má jediné východisko – VÍRU!
Tento názor přetrvává až do 12. století.
Ve 12. století se začíná uvažovat o právu rozumu na názor.
DOGMATIKA
filosoficko-teologické školy
Alexandrijská škola (katechická)
navázala na předchozí tradici
ORIGENEs (185-254)
„Jestliže synové světské moudrosti říkají o geometrii, musice, gramatice, rétorice a astronomii, že jsou děvečkami filosofie, můžeme ve vztahu filosofie k teologii říci to samé“
podřazené postavení filosofie
dokázal spojit lásku s moudrostí, filosofii s křesťanstvím
mistrem alegorického výkladu bible
jako první se pokusil o systematický výklad křesťanství v díle „O pricipech“ („O základech“)
aplikoval ve výkladu Platonská východiska
logos se vtělil v Kristu a vše vede ke spáse všeho (apokatastasis)
bude proměněno i zlo
věřil ve stvoření světa z ničeho
vztah Boha a Krista přirovnává ke vztahu světla k záři
Kristus prostředníkem mezi Bohem a člověkem (stojí ve stejném odstupu jak o Boha tak i od člověka)
Jeho názory vedli k vážnému christologickému sporu (4. stol)
Jak vysvětlit problém spojení božské a lidské podstaty v osobě Ježíše?
navázal na Origena
ARIUS (336) ATHANASIUS (373)
alexandrijský kněz ortodoxní katolík
Kristus je pouhý člověk Ježíš i Bůh jsou stejné podstaty
(není božské podstaty) (Bůh stvořil sám ze sebe Ježíše)
vyhrotil Origenovu tezi
Bůh Syn je podřazen Bohu Otci
Tento spor byl vyřešen na Nycejském koncilu, svolaném císařem Konstantinem r. 325.
předběžně rozhodnuto pro ATHANASIA
381 na synodě v Cařihradě konečné rozhodnutí pro ATHANASIA
– bylo tak vytvořeno základní dogma křesťanské věrouky o Bohu: