Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 23 - Helénistická filosofie a patristika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (46.84 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

CO BYLO POLOŽENO V OBDOBÍ PATRISTIKY, TVOŘÍ ZÁKLAD CÍRKEVNÍ TRADICE,

Z NÍŽ KŘESŤANSTVÍ ČERPÁ DODNES!

APOLOGETIKA
  • v konfrontaci s pronásledováním, jemuž byli křesťané v prvních třech staletích periodicky vystavováni, vznikla potřeba bránit křesťanství a pronásledované (vnitřní nebezpečí křesťanství – manicheismus a gnosticismus)

  • apologie = obrana

  • vymezení shod a neshod křesťanského a pohanského myšlení

Justinos (* asi 100 asi 165)

  • Justin Mučedník – umučen pro svou víru v Římě

  • „křesťan v plášti filosofa“

  • snaha navázat na antickou kulturu viděl v ní přípravu na křesťanství

TERTULLIANUS (asi 220)

  • radikálně odmítal antickou tradici

  • autorem výroku, který nadřazuje převahu víry, mez mezi antikou a středověkem

  • „Věřím, protože je to absurdní.“ = protismyslné ( „Věřím, protože to přesahuje lidský rozum.“)

 nadřazuje víru nad rozum

 pravda víry spočívá v jiné sféře, než ve sféře lidského myšlení

 co odporuje pravdě víry, nemůže být pravdivé

 metafyzika je tak vzdálená našemu chápání, proto je třeba uvěřit a potom poznat a filosofovat

DOKTRINÁLNÍ AUTORITA Filosofie má jediné východisko – VÍRU!

Tento názor přetrvává až do 12. století.

Ve 12. století se začíná uvažovat o právu rozumu na názor.

DOGMATIKA
  • filosoficko-teologické školy

Alexandrijská škola (katechická)

  • navázala na předchozí tradici

ORIGENEs (185-254)

„Jestliže synové světské moudrosti říkají o geometrii, musice, gramatice, rétorice a astronomii, že jsou děvečkami filosofie, můžeme ve vztahu filosofie k teologii říci to samé“

podřazené postavení filosofie

  • dokázal spojit lásku s moudrostí, filosofii s křesťanstvím

  • mistrem alegorického výkladu bible

  • jako první se pokusil o systematický výklad křesťanství v díle „O pricipech“ („O základech“)

aplikoval ve výkladu Platonská východiska

  • logos se vtělil v Kristu a vše vede ke spáse všeho (apokatastasis)

  • bude proměněno i zlo

  • věřil ve stvoření světa z ničeho

  • vztah Boha a Krista přirovnává ke vztahu světla k záři

Kristus prostředníkem mezi Bohem a člověkem (stojí ve stejném odstupu jak o Boha tak i od člověka)

Jeho názory vedli k vážnému christologickému sporu (4. stol)

Jak vysvětlit problém spojení božské a lidské podstaty v osobě Ježíše?

navázal na Origena

ARIUS (336)  ATHANASIUS (373)

alexandrijský kněz ortodoxní katolík

Kristus je pouhý člověk Ježíš i Bůh jsou stejné podstaty

(není božské podstaty) (Bůh stvořil sám ze sebe Ježíše)

  • vyhrotil Origenovu tezi

  • Bůh Syn je podřazen Bohu Otci

Tento spor byl vyřešen na Nycejském koncilu, svolaném císařem Konstantinem r. 325.

 předběžně rozhodnuto pro ATHANASIA

381 na synodě v Cařihradě konečné rozhodnutí pro ATHANASIA

– bylo tak vytvořeno základní dogma křesťanské věrouky o Bohu:

Témata, do kterých materiál patří