Otázka č. 23 - Helénistická filosofie a patristika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Bůh jako jsoucí a jedna bytost existuje ve třech osobách současně.
Ve východní církvi se mnozí i později přikláněli k Ariovi. Germánské kmeny (kromě Franků) byly ariánské.
systematika
gnosticismus (gnose = poznání) = myšlenkový směr, který řeší možnosti poznání – vznik v několika základních formách kombinacemi náboženských idejí
řeší otázku theodiceje (= ospravedlnění boha za zlo na světě) rozlišením dvou Bohů:
boha dobrotivého
boha stvořitele, trestajícího
sv. AUGUSTIN - AUGUSTINUS AURELIUS (354-430)
narodil se v sev. Africe (Thagaste, Numidie), žil velmi rozmařile v Kartágu, pod vlivem Ciceronových názorů se orientoval na filozofii, později vyučoval rétoriku v Římě a Miláně
názorově se vyvíjel od skepticismu přes novoplatónismus ke křesťanství (křesťanem se stal ve svých 33 létech v Miláně pod vlivem kázání biskupa Ambrože) - tuto cestu ke křesťanství popisuje ve svém biografickém díle KONFESIONES (vyznání)
nakonec působil jako biskup v sev. Africe
ve svých polemických spisech se staví proti předkřesťanskému myšlení
pro jeho díla je příznačný hluboký psychologický účinek
vytvořil fil. systém, který je absolutně podřízen víře (tvrdí, že filozofie je bez víry bezcenná)
I. základní téma BůH A ČLOVĚK
-
poznání boží existence – 3 způsoby
-
ptát se světa, který vyjeví svou první příčinu
-
hledat v sobě, kde lze najít božské rysy (pravdu, lásku …)
-
překročení veškeré zkušenosti, neboť Bůh je nad lidskou zkušeností
-
Bůh je ve své podstatě nepoznatelný (Platon), vrcholem lidského poznání o Bohu je učená nevědomost docta ignorantia
-
člověk jednotou duše a těla, duše tvořena Bohem v okamžiku zplození (na rozdíl od Platona)
-
člověk je božím obrazem zejména svým rozumem a svobodou
-
cílem člověka směřovat k Bohu: „Stvořil jsi nás pro sebe a nepokojné je naše srdce, dokud nespočine v tobě, Bože.“ (na začátku díla Confesiones)
-
-
II. téma SVOBODA ve spisu „O svobodě vůle“
-
zastáncem predestinace - tzn. předurčení člověka ke hříchu
-
podle A. měl svobodnou vůli pouze Adam, ale byl sveden Satanem a propadl hříchu
-
jsme zatíženi DĚDIČNÝM HŘÍCHEM – nejsme svobodní, musíme podle své přirozenosti páchat hřešit a propadnout smrti (smrt – odměna za hříchy)
-
Bůh ve svém milosrdenství vykupuje lidi svou milostí – NE VŠECHNY! – některé vyvolí, některé zavrhne, a to zcela libovolně
-
nemocná svoboda musí být nejprve uzdravena a k tomu potřebuje Boží milost
III. téma DĚJIN OBCE A OBEC BOŽÍ
-
dějiny lidstva je proces podle Boží vůle a plánu spásy, rozhodující události dějin:
a) Bůh se stal v osobě Krista člověkem, čímž začíná proces oddělování vyv. a zatr. b) Poslední soud – ukončení procesu oddělování
-
všichni omilostnění vytvoří obec Boží x pozemská obec, určená k zániku
-
!ani církev není obcí Boží! (nejsou zde všichni spravedliví)