Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 3 - Psychologie osobnosti a vývojová psychologie

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (189 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • procesy paměti – paměť (viz otázka č. 2)

  • motivační procesy – citové a volní

  • psychické stavy osobnosti

    • stavy pozornosti

    • citové stavy

  • Osobnost z pohledu vývojové psychologie

    • vývoj osobnosti ovlivňují etapy života, které mají svá biologická, sociální a psychologická specifika

    • u člověka se nemění jen kvantitativní údaje (věk, výška,…), ale i kvalitativní (změny lidské osobnosti)

    • v psychologii existuje mnoho teorií dělení etap vývoje osobnost, které se liší přístupem i teoretickými východisky

    • mezi nejznámější patří Piagetova kognitivní teorie, Fredova psychoanalytická teorie, Eiksonova teorie

    • hra, učení, práce (viz otázka č. 2)

    • při vývoji působí dva činitelé (determinanty):

    • vnitřní (biologické) – vrozené, ale i různé fyziologické změny jako např. organické poškození mozku

    • vnější (psychosociální) – vliv prostředí a výchovy

    • období lidského života z hlediska věkového členění:

    1. prenatální období

    - období nitroděložního vývoje

    - nejdůležitější roli hraje psychohygiena těhotné ženy

    1. rané dětství

    - novorozenec - prvních 6 týdnů života

    - kojenec - první rok života

    - batole - druhý a třetí rok života

    1. předškolní věk (asi 3-6 let)

    2. mladší školní věk (asi 6-11 let) - dítě navštěvuje první stupeň základní školy

    3. střední školní věk

    - puberta (asi kolem 13-15 let)

    - adolescence (asi do 20-22 let)

    1. dospělost

    - mladší dospělost (asi 20-30 let)

    - střední dospělost (asi 30-45 let)

    - pozdní dospělost (asi do 60-65 let)

    1. stáří (po 60-65 roce)

      • Piagetova kognitivní teorie - člení vývoj z hlediska poznávacích procesů a způsobů myšlení:

    1. senzomotorické stadium (od narození do asi 1,5 až 2 let)

    - hlavní úlohu v poznávání světa hraje vnímání a pohyb

    - rozvíjí se záměrné jednání (např. dítě plácá do chrastítka k vyvolání zvuku)

    1. předoperační stadium (2-7 let)

    - dělí se do dvou fází:

    a) etapa symbolického a předpojmového myšlení (asi do 4 let)

    - dítě užívá symbolů (např. krmí panenku a uvědomuje si, že je to jen jako)

    - slova označují jen jako předpojmy (např. nějaký pes, ne konkrétní)

    b) etapa názorného myšlení (4 až 7-8 let)

    - dítě je schopno slovy vyjádřit pojmy, ale pouze základní, omezené na vlastnosti, které lze dobře vnímat

    - myšlení se řídí jen názorným poznáním, nikoliv logickými operacemi (např. přesypeme-li kuličky z jedné sklenice do jiné sklenice, která je užší, bude tvrdit, že je jich víc)

    1. stadium konkrétních operací (7-8 let až 11-12 let)

    - myšlení respektuje zákony logiky

    - děti zvládají základní myšlenkové operace, stále se ale váží na názorné vnímání

    1. stadium formálních operací a abstraktního myšlení (11-12 let, v průběhu dospívání)

    - intelekt dosahuje takové úrovně, že je možné využívat abstraktní myšlení

    • Fredova psychoanalytická teorie - celou osobností člověka prostupuje energie sexuálního pudu (tzv. libido)

    Témata, do kterých materiál patří