Otázka č. 3 - Psychologie osobnosti a vývojová psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
procesy paměti – paměť (viz otázka č. 2)
motivační procesy – citové a volní
psychické stavy osobnosti
stavy pozornosti
citové stavy
Osobnost z pohledu vývojové psychologie
vývoj osobnosti ovlivňují etapy života, které mají svá biologická, sociální a psychologická specifika
u člověka se nemění jen kvantitativní údaje (věk, výška,…), ale i kvalitativní (změny lidské osobnosti)
v psychologii existuje mnoho teorií dělení etap vývoje osobnost, které se liší přístupem i teoretickými východisky
mezi nejznámější patří Piagetova kognitivní teorie, Fredova psychoanalytická teorie, Eiksonova teorie
hra, učení, práce (viz otázka č. 2)
při vývoji působí dva činitelé (determinanty):
vnitřní (biologické) – vrozené, ale i různé fyziologické změny jako např. organické poškození mozku
vnější (psychosociální) – vliv prostředí a výchovy
období lidského života z hlediska věkového členění:
prenatální období
- období nitroděložního vývoje
- nejdůležitější roli hraje psychohygiena těhotné ženy
rané dětství
- novorozenec - prvních 6 týdnů života
- kojenec - první rok života
- batole - druhý a třetí rok života
předškolní věk (asi 3-6 let)
mladší školní věk (asi 6-11 let) - dítě navštěvuje první stupeň základní školy
střední školní věk
- puberta (asi kolem 13-15 let)
- adolescence (asi do 20-22 let)
dospělost
- mladší dospělost (asi 20-30 let)
- střední dospělost (asi 30-45 let)
- pozdní dospělost (asi do 60-65 let)
stáří (po 60-65 roce)
Piagetova kognitivní teorie - člení vývoj z hlediska poznávacích procesů a způsobů myšlení:
senzomotorické stadium (od narození do asi 1,5 až 2 let)
- hlavní úlohu v poznávání světa hraje vnímání a pohyb
- rozvíjí se záměrné jednání (např. dítě plácá do chrastítka k vyvolání zvuku)
předoperační stadium (2-7 let)
- dělí se do dvou fází:
a) etapa symbolického a předpojmového myšlení (asi do 4 let)
- dítě užívá symbolů (např. krmí panenku a uvědomuje si, že je to jen jako)
- slova označují jen jako předpojmy (např. nějaký pes, ne konkrétní)
b) etapa názorného myšlení (4 až 7-8 let)
- dítě je schopno slovy vyjádřit pojmy, ale pouze základní, omezené na vlastnosti, které lze dobře vnímat
- myšlení se řídí jen názorným poznáním, nikoliv logickými operacemi (např. přesypeme-li kuličky z jedné sklenice do jiné sklenice, která je užší, bude tvrdit, že je jich víc)
stadium konkrétních operací (7-8 let až 11-12 let)
- myšlení respektuje zákony logiky
- děti zvládají základní myšlenkové operace, stále se ale váží na názorné vnímání
stadium formálních operací a abstraktního myšlení (11-12 let, v průběhu dospívání)
- intelekt dosahuje takové úrovně, že je možné využívat abstraktní myšlení
Fredova psychoanalytická teorie - celou osobností člověka prostupuje energie sexuálního pudu (tzv. libido)