Otázka č. 3 - Psychologie osobnosti a vývojová psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- tato energie vychází z id (viz otázka č. 1)
- sexualita je v člověka od narození
- pokud se dítě nebo dospělý necítí dobře (prožívá vnitřní konflikt) může dojít k poruchám libida – regrese, fixace, sublimace, vytěsnění
orální stadium (1. rok života)
- oblastí slasti je dutina ústní
- dítě prožívá uspokojení, když saje z matčina prsu mléko (→ pokud prožívá v tomto ohledu zklamání, mohou u něj vzniknout vážné psychické problémy)
anální stadium (2.-3. rok života)
- oblastí slasti se stává konečník
- uspokojení přichází s vyprazdňováním střev (také uspokojení z výkonu darovanému rodičům)
- přístup rodičů k problematice vykonávání stolice se později projeví v tom, jak dítě zvládá problematiku vlastnění a dávání
falické stadium (3.-5. rok života)
- dítě zaměřuje pozornost na genitální oblast
- trestání „přistiženého“ dítěte posiluje úzkost z odmítnutí, ztráty lásky, strach z tělesných trestů
- zde vzniká Oidipovský a Elektřin komplex
stadium latence → skrytosti (5. rok - puberta)
- zdánlivý spánek sexuálních impulzů
- sexuální energie je odváděna do školní práce, skupinových činností, zájmových aktivit,…
genitální stadium (asi od 12.)
- v pubertě libido propuká novou silou
- člověk opětovně prožívá pudová přání z dětství (posíleny reálnou možností splnění)
Eriksonova psychoanalytická teorie - vázána biologickými faktory, společenskými, kulturními a historickými podmínkami vývoje dětí
- vychází z předpokladu, že jedinec musí na každém stupni vývoje řešit určitý psychosociální konflikt
- návaznost na teorii S. Freuda (přetvořil, doplnil)
0-1 rok
- dítě si musí získat pocit základní důvěry v život
- důležitá je péče a vztah s matkou
asi 1-3 roky
- dítě musí zvládnout rozpor svého rodícího se pocitu autonomie a pocitu studu (vznikají ze závislosti na okolních osobách a jejich požadavcích)
asi 3-6 let (předškolní období)
- dítě řeší konflikt mezi vlastní iniciativou a pocity viny
- vyvíjí se svědomí
asi 6-12 let
- dítě si musí získat pocit vlastní snaživosti v práci a bránit se pocitům méněcennosti
- dítě „vstupuje do života“
asi 12-19 let (věk dospívání)
- dítě hledá vlastní identitu v konfliktu vůči pocitům nejistoty o své vlastní roli mezi lidmi
asi 19-25 let (mladá dospělost)
- jedinec je připravený na splynutí s totožností druhého člověka v intimitě (tím obětovává část osobní identity)
asi 25-50 let (dospělost)
- jedinec v sobě vytváří a uplatňuje pocit generativity (potřeba zplození a výchovy další generace)
- jedinec může být v konfliktu s pocitem osobní stagnace
od 50 let (pozdní dospělost a stáří)
- člověk by měl dosáhnout osobní integrity, která se odrazí v přijetí vlastního života, naproti tomu se objeví zoufalství a strach ze smrti