Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 3 - Psychologie osobnosti a vývojová psychologie

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (189 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- tato energie vychází z id (viz otázka č. 1)

- sexualita je v člověka od narození

- pokud se dítě nebo dospělý necítí dobře (prožívá vnitřní konflikt) může dojít k poruchám libida – regrese, fixace, sublimace, vytěsnění

  1. orální stadium (1. rok života)

- oblastí slasti je dutina ústní

- dítě prožívá uspokojení, když saje z matčina prsu mléko (→ pokud prožívá v tomto ohledu zklamání, mohou u něj vzniknout vážné psychické problémy)

  1. anální stadium (2.-3. rok života)

- oblastí slasti se stává konečník

- uspokojení přichází s vyprazdňováním střev (také uspokojení z výkonu darovanému rodičům)

- přístup rodičů k problematice vykonávání stolice se později projeví v tom, jak dítě zvládá problematiku vlastnění a dávání

  1. falické stadium (3.-5. rok života)

- dítě zaměřuje pozornost na genitální oblast

- trestání „přistiženého“ dítěte posiluje úzkost z odmítnutí, ztráty lásky, strach z tělesných trestů

- zde vzniká Oidipovský a Elektřin komplex

  1. stadium latence → skrytosti (5. rok - puberta)

- zdánlivý spánek sexuálních impulzů

- sexuální energie je odváděna do školní práce, skupinových činností, zájmových aktivit,…

  1. genitální stadium (asi od 12.)

- v pubertě libido propuká novou silou

- člověk opětovně prožívá pudová přání z dětství (posíleny reálnou možností splnění)

  • Eriksonova psychoanalytická teorie - vázána biologickými faktory, společenskými, kulturními a historickými podmínkami vývoje dětí

- vychází z předpokladu, že jedinec musí na každém stupni vývoje řešit určitý psychosociální konflikt

- návaznost na teorii S. Freuda (přetvořil, doplnil)

  1. 0-1 rok

- dítě si musí získat pocit základní důvěry v život

- důležitá je péče a vztah s matkou

  1. asi 1-3 roky

- dítě musí zvládnout rozpor svého rodícího se pocitu autonomie a pocitu studu (vznikají ze závislosti na okolních osobách a jejich požadavcích)

  1. asi 3-6 let (předškolní období)

- dítě řeší konflikt mezi vlastní iniciativou a pocity viny

- vyvíjí se svědomí

  1. asi 6-12 let

- dítě si musí získat pocit vlastní snaživosti v práci a bránit se pocitům méněcennosti

- dítě „vstupuje do života“

  1. asi 12-19 let (věk dospívání)

- dítě hledá vlastní identitu v konfliktu vůči pocitům nejistoty o své vlastní roli mezi lidmi

  1. asi 19-25 let (mladá dospělost)

- jedinec je připravený na splynutí s totožností druhého člověka v intimitě (tím obětovává část osobní identity)

  1. asi 25-50 let (dospělost)

- jedinec v sobě vytváří a uplatňuje pocit generativity (potřeba zplození a výchovy další generace)

- jedinec může být v konfliktu s pocitem osobní stagnace

  1. od 50 let (pozdní dospělost a stáří)

- člověk by měl dosáhnout osobní integrity, která se odrazí v přijetí vlastního života, naproti tomu se objeví zoufalství a strach ze smrti

Témata, do kterých materiál patří