Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 3 - Psychologie osobnosti a vývojová psychologie

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (189 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

- většinou nadměrně, či naopak nedostatečně vyvinutá některá část těla

Schopnosti

  • vlastnosti osobnosti, které jsou předpokladem pro úspěšné vykonávání určité činnosti

  • jsou ukazatelem toho, jaký rozdíl bude v kvalitě, rychlosti a snadnosti osvojení si určitého výkonu u různých lidí za stejných vnějších podmínek

  • vyvíjejí se na základě vrozených anatomicko-fyziologických dispozic člověka → vlohy

  • mohou být obecné (podmiňují úspěšnost vykonávání mnoha činností), specifické (např. hudební, herecké, matematické,…)

  • obecné schopnosti obvykle ztotožňujeme s obecnou inteligencí

  • kreativita – zvláštní soubor schopností, který umožňuje tvůrčí činnost

  • stupně schopností:

  • nadání

    • souhrn schopností, který umožňuje pozoruhodné až nadprůměrné výkony v určité oblasti

  • talent

    • zvlášť vysoce rozvinutý souhrn schopností, který umožňuje člověku dosáhnout vynikajících výkonů ve svém oboru

  • genialita

    • mimořádně rozvinutý talent, který umožňuje vytvářet vrcholná díla

  • typy schopností:

  • verbální

  • schopnost chápat a vyjadřovat složité vztahy zprostředkované slovy

  • prostorová představivost

  • orientace v prostoru, vizualizace (schopnost představit si vzájemné vztahy předmětů v určitých polohách)

  • numerické

  • schopnost operací s číselnými symboly

  • paměťové

  • paměť krátkodobá a dlouhodobá

  • percepční pohotovost

  • schopnost rychlého postřehu (např. pro zrakově vnímané detaily)

  • psychomotorické

  • schopnost koordinovat dva a více současných pohybů

  • umělecké

  • literární, hudební, výtvarné, dramatické schopnosti

Motivace

  • potřeba

  • stav nedostatku nebo nadbytku něčeho, co nás vede k činnostem, jimiž tuto potřebu uspokojujeme

  • dělíme na:

  1. biologické (primární, vrozené) – potřeba dýchání, potravy, bezpečí, spánku,…

  2. sociální (získané) - kulturní (vzdělání, kulturní život,…)

- psychické (radost, štěstí, láska,…)

  • Abraham Maslow – stupňovité řazení potřeb (viz otázka č. 1 – pyramida) → potřeba vyšší se objevuje až po uspokojení potřeby nižší

  • motivy

  • jsou pohnutky, psychologické příčiny reakcí, činnosti a jednání člověka zaměřené na uspokojování určitých potřeb

  • za základní formu motivů jsou pokládány potřeby (ostatní formy se vyvíjecí z potřeb)

  • rozlišujeme např. tyto motivy:

  • pud

  • vrozená pohnutka činnosti

  • označení pro energii nebo cílenou činnost až nutkání (pud pohlavní, mateřský,…)

  • zájem

  • získaný motiv, který se projevuje kladným vztahem člověka k předmětům nebo činnostem, které ho upoutávají po stránce poznávací nebo citové

  • vyhraněný zájem označujeme pojmem záliba

  • aspirace (ambice)

  • snaha po sebeuplatnění, vyniknutí

  • někdy se také označuje jako ctižádost

  • cíl

  • uvědomělý směr aktivity, když chceme něčeho dosáhnout, něco vykonat, něčemu se vyhnout, něco dělat či nedělat,…

  • krátkodobé, dlouhodobé

Témata, do kterých materiál patří