Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 3 - Psychologie osobnosti a vývojová psychologie

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (189 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • ideály

  • vzorové cíle (např. ideál partnera, způsobu života,…)

  • zvyk

  • tendence vykonávat za určitých okolností určitou činnost

  • hodnoty

  • jejich výběrem mohou být uspokojovány potřeby

  • vlastnost, kterou jedinec přisuzuje objektu, situaci, události, činnosti ve spojitosti s uspokojováním potřeb

  • vytvářejí se postupně, diferencují se v procesu socializace (viz otázka č. 6)

Postoje

  • sklony člověka reagovat ustáleným způsobem na předměty, osoby, situace

  • odrážejí hodnotící vztah člověka k určité skutečnosti

  • konverze

  • zvrat kladného postoje v záporný a naopak (nastává po traumatické nebo emočně nabité zkušenosti)

  • postoj zahrnuje tři složky:

  1. kognitivní – poznání objektu, názory na něj

  2. emotivní – citové hodnocení objektu, sympatie-antipatie

  3. behaviorální – pobídka k jednání či chování

  • rozdíl mezi motivy a postoji:

  • motivy aktivizují chování, postoje se objevují v jeho obsahu

  • např. motiv mateřské péče je aktivizován křikem dítěte, způsob reakce matky závisí na jejím postoji k dítěti

Volní vlastnosti

  • vlastnosti podmíněné vůlí člověka

  • vyjadřují záměrné, cílevědomé úsilí směřující k dosažení vědomě vytyčeného cíle (vlastní pouze člověku)

  • projevují se např. v samoregulaci chování a jednání

  • např. odpovědnost, vytrvalost, rozvážnost, spolehlivost, sebeovládání, zásadovost, svědomitost, sebehodnocení, sebeřízení, sebekázeň, sebekritičnost

  • vůle

  • označuje psychické procesy a vlastnost, které zajišťují řízení činnosti a dosahování cílů, zejm. v situacích, kdy je potřeba se rozhodnout mezi několika možnostmi nebo překonávat překážky

  • k dosažení cílů člověk využívá motivaci a vůli

  • volní procesy – vyskytují se ve všech fázích lidské činnosti

  • přípravná fáze

  • uvědomění si vnější pobídky a vnitřního motivu

  • následuje volba cíle

  • rozhodování (řešení konfliktu)

  • zahrnuje také poznávací procesy (shromažďování informací, analýza, syntéza)

  • průběh činnosti

  • snaha realizovat vytyčený cíl svědomitě a vytrvale

  • často - nezbytné překonávat překážky (to usnadňují dovednosti a návyky)

Charakter

  • souhrn psychických vlastností osobnosti, které se projevují v mravní stránce jejího chování a jednání

  • projevují se ve vztahu člověka k ostatním lidem, k práci, k přírodě i k sobě samému

  • formuje se především působením výchovy a dalších společenských jevů

  • charakter je vytvořen v 7/8 letech

  • kontroluje a reguluje jedincovo chování podle společenských (zejm. morálních) norem a požadavků

  • ideály, hodnoty, zásady člověka

  • svědomí

  • systém morální kontroly a autoregulace

  • „vnitřní hlas“, který člověku říká, co je dobře a co špatně

  • přináší člověku uspokojení, když jednal ve shodě s morálními zásadami, působí mu výčitky, když tyto zásady porušil

  • americká psycholožka Jane Loevingerová – rozděluje charakter podle orientace jedince:

Témata, do kterých materiál patří