Otázka č. 3 - Psychologie osobnosti a vývojová psychologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
ideály
vzorové cíle (např. ideál partnera, způsobu života,…)
zvyk
tendence vykonávat za určitých okolností určitou činnost
hodnoty
jejich výběrem mohou být uspokojovány potřeby
vlastnost, kterou jedinec přisuzuje objektu, situaci, události, činnosti ve spojitosti s uspokojováním potřeb
vytvářejí se postupně, diferencují se v procesu socializace (viz otázka č. 6)
Postoje
sklony člověka reagovat ustáleným způsobem na předměty, osoby, situace
odrážejí hodnotící vztah člověka k určité skutečnosti
konverze
zvrat kladného postoje v záporný a naopak (nastává po traumatické nebo emočně nabité zkušenosti)
postoj zahrnuje tři složky:
kognitivní – poznání objektu, názory na něj
emotivní – citové hodnocení objektu, sympatie-antipatie
behaviorální – pobídka k jednání či chování
rozdíl mezi motivy a postoji:
motivy aktivizují chování, postoje se objevují v jeho obsahu
např. motiv mateřské péče je aktivizován křikem dítěte, způsob reakce matky závisí na jejím postoji k dítěti
Volní vlastnosti
vlastnosti podmíněné vůlí člověka
vyjadřují záměrné, cílevědomé úsilí směřující k dosažení vědomě vytyčeného cíle (vlastní pouze člověku)
projevují se např. v samoregulaci chování a jednání
např. odpovědnost, vytrvalost, rozvážnost, spolehlivost, sebeovládání, zásadovost, svědomitost, sebehodnocení, sebeřízení, sebekázeň, sebekritičnost
vůle
označuje psychické procesy a vlastnost, které zajišťují řízení činnosti a dosahování cílů, zejm. v situacích, kdy je potřeba se rozhodnout mezi několika možnostmi nebo překonávat překážky
k dosažení cílů člověk využívá motivaci a vůli
volní procesy – vyskytují se ve všech fázích lidské činnosti
přípravná fáze
uvědomění si vnější pobídky a vnitřního motivu
následuje volba cíle
rozhodování (řešení konfliktu)
zahrnuje také poznávací procesy (shromažďování informací, analýza, syntéza)
průběh činnosti
snaha realizovat vytyčený cíl svědomitě a vytrvale
často - nezbytné překonávat překážky (to usnadňují dovednosti a návyky)
Charakter
souhrn psychických vlastností osobnosti, které se projevují v mravní stránce jejího chování a jednání
projevují se ve vztahu člověka k ostatním lidem, k práci, k přírodě i k sobě samému
formuje se především působením výchovy a dalších společenských jevů
charakter je vytvořen v 7/8 letech
kontroluje a reguluje jedincovo chování podle společenských (zejm. morálních) norem a požadavků
ideály, hodnoty, zásady člověka
svědomí
systém morální kontroly a autoregulace
„vnitřní hlas“, který člověku říká, co je dobře a co špatně
přináší člověku uspokojení, když jednal ve shodě s morálními zásadami, působí mu výčitky, když tyto zásady porušil
americká psycholožka Jane Loevingerová – rozděluje charakter podle orientace jedince: