Otázka č. 5 - Jedinec a společnost
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Sociální útvary
skupiny lidí (vymezené vztahy mezi nimi), v nichž lidé kolektivně organizují své institucionální činnosti
formální organizace – formalizování lidské činnosti (obrana, výroba, výchova, léčení,…) v moderní společnosti
x v tradiční společnosti – společenské normy → účinná spolupráce → industrializace – změna
institucionalizované jednání
součástí formálních organizací
např.: člověk jednající v rámci rodiny jako otec → jedná institucionalizovaně (toto jednání nevymyslel, ale pravděpodobně bude stejně jednat i jeho syn a vnuk)
člověk chovající se jako voják, politik, učitel,… → institucionalizované jednání
→ jednání podle scénářů, jež jsou součástí společnosti (nikdo není jejich autorem)
přispívá k chodu společnosti – k tomu, že spolu lidé žijí a vycházejí
sociální vztahy:
v každé společnosti, v každém seskupení lidí, v každé sociální organizace rozdělujeme sociální vztahy na:
formální vztahy
vymezené určitými neosobními pravidly
přístup člověka k člověku je veden vnějšími skutečnostmi (moc, autorita, sociální pozice,…)
podstata formálních institucí
základ: symbolická vzdálenost mezi lidmi, vnější úcta, vykání, určitá konverzační témata → pokud nerespektujeme, býváme považováni za neslušné
neformální vztahy
mohou být vřelé, emocionálně podložené
neřízené vnějšími pravidly, ale vedené osobním zájmem
podstata neformálních institucí
znamená: symbolická blízkost, společně sdílená intimita, tykání, různá konverzační témata
základ: i osobní pomoc jednoho člověka druhému
sociální skupiny:
obvykle tři a více osob, mezi nimiž jsou vzájemné vztahy, spojuje je společný cíl, vlastnost, funkce,…
sociální hnutí – není soc. skupina → snaha o prosazení společného zájmu či cíle kolektivní akcí
druhy skupin:
1) nejširší skupina
- jakékoliv seskupení lidí, prostorové či logické (národ, mládež…)
2) sociální agregát
- nahodilý a dočasný souhrn jedinců bez specifické sociální vazby
- seskupení prostorové (př. lidé na náměstí, shluk kolem nehody…)
- druh agregátu – dav:
- seskupení lidí, kteří se shromáždili na určitém místě z téhož podnětu
- davové chování – emocionální procesy, pocit anonymity, nižší zodpovědnosti, ztráta rozumové kontroly
- Gustave Le Bon (1841 – 1931)
teorie davového chování: člověk v davu ztrácí individualitu, převažují instinktivní reakce, ztrácí se rozumová a morální kontrola
- Miloslav Petrusek (nar. 1936)
koncipoval tři druhy davů:
1) sociálně strukturované davy
- vědomé nashromáždění lidí (např. divadelní publikum)
2) náhodné davy
- vznikají nepředvídaně
- panické davy (útěk před požárem…)
- znepříjemňující davy = fronty
3) nezákonné davy
- vznikají na jednom místě v určitý okamžik a projev je v rozporu se zákonem