Otázka č. 5 - Jedinec a společnost
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Socializace
proces, který se jedinec začleňuje do sociální skupiny, osvojuje si skupinové normy, hodnoty, učí se sociálním rolím
lze ji chápat jako postupnou přeměnu člověka jako biologického tvoru ve společenskou bytost → vrůstání do společnosti
nejintenzivnější – první roky života (není tímto obdobím omezen → probíhá během celého života v rámci každodenního sociálního života jedince)zajišťuje kontinuitu společenského vývoje (umožňuje předávání duchovních a materiálních hodnot, které vytvořily předcházející generace)
porozumění kultuře dané společnosti, přejímání prvků této kultury
dítě si neosvojuje pouze jazyk, ale také specifické vidění světa, názory, postoje, přesvědčení a hlavně identitu
cíl: zespolečenštit člověka tak, aby byl schopen vycházet z druhými lidmi, aby mohl existovat ve společnosti
úspěšně socializovaný člověk se v soukromí chová tak, jak by se choval na veřejnosti → není nevypočitatelný, jeho chování lze očekávat
v tomto procesu hrají podstatou úlohu sociální skupiny, nejprve tzv. primární skupina (nejbližší příbuzní vzhledem k dítěti) → viz sociální skupiny
resocializace
pozdější roky života, ve kterých si člověk rovněž osvojuje způsoby chování
přijetí nových norem a hodnot, obvykle spojených s novým sociálním postavením, které člověk získává (např. když se stává rodičem, vojákem, zaměstnancem,…)
sociální přizpůsobení se ve středních letech a stáří (životní etapy spojené s opuštěním určitého životního stylu, hodnot a přestav) → přijetí nového stylu života, spojeného s jinou hodnotovou a názorovou orientací
zprostředkovatelné socializace:
rodina
nejvýznamnější role
po narození dítěte ještě dlouhou dobu dítě nedokáže přežít bez cizí pomoci → rodiče pomáhají, vedou a učí dítě základním rysům naší kultury
dítě si osvojuje normy, hodnoty, pravidla chování, zjišťuje, jaké je jeho místo ve světě
ochranná, ekonomická, výchovná funkce
proces socializace neprobíhá ve všech rodinách stejně
→ rodiče s vyšším socioekonomickým postavením vedou děti spíše k tomu, aby byly originální, individuální
→ rodiče s nižším socioekonomickým postavením směřují děti spíše ke konformitě a udržování společenského řádu (i za cenu potlačení vlastní individuality)
vrstevnická skupina
v současnosti – považována za konkurenci rodiny v procesu socializace
skupina kamarádu, která může (ale nemusí) vyznávat odlišné hodnoty, jednat podle odlišných norem, než jaké si dítě osvojilo v rodině
dítě pak stojí na křižovatce → co si zvolit?
masmédia (viz otázka č. 8)
přenášejí informace a vědění velkému počtu lidí
ovlivňují názory a postoje, formují hodnoty a způsoby chování
knihy, noviny, časopisy, filmy, rádio, televizi, internet