Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 5 - Jedinec a společnost

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (105 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Socializace

  • proces, který se jedinec začleňuje do sociální skupiny, osvojuje si skupinové normy, hodnoty, učí se sociálním rolím

  • lze ji chápat jako postupnou přeměnu člověka jako biologického tvoru ve společenskou bytost → vrůstání do společnosti

  • nejintenzivnější – první roky života (není tímto obdobím omezen → probíhá během celého života v rámci každodenního sociálního života jedince)zajišťuje kontinuitu společenského vývoje (umožňuje předávání duchovních a materiálních hodnot, které vytvořily předcházející generace)

  • porozumění kultuře dané společnosti, přejímání prvků této kultury

  • dítě si neosvojuje pouze jazyk, ale také specifické vidění světa, názory, postoje, přesvědčení a hlavně identitu

  • cíl: zespolečenštit člověka tak, aby byl schopen vycházet z druhými lidmi, aby mohl existovat ve společnosti

  • úspěšně socializovaný člověk se v soukromí chová tak, jak by se choval na veřejnosti → není nevypočitatelný, jeho chování lze očekávat

  • v tomto procesu hrají podstatou úlohu sociální skupiny, nejprve tzv. primární skupina (nejbližší příbuzní vzhledem k dítěti) → viz sociální skupiny

  • resocializace

    • pozdější roky života, ve kterých si člověk rovněž osvojuje způsoby chování

    • přijetí nových norem a hodnot, obvykle spojených s novým sociálním postavením, které člověk získává (např. když se stává rodičem, vojákem, zaměstnancem,…)

  • sociální přizpůsobení se ve středních letech a stáří (životní etapy spojené s opuštěním určitého životního stylu, hodnot a přestav) → přijetí nového stylu života, spojeného s jinou hodnotovou a názorovou orientací

  • zprostředkovatelné socializace:

    • rodina

      • nejvýznamnější role

      • po narození dítěte ještě dlouhou dobu dítě nedokáže přežít bez cizí pomoci → rodiče pomáhají, vedou a učí dítě základním rysům naší kultury

      • dítě si osvojuje normy, hodnoty, pravidla chování, zjišťuje, jaké je jeho místo ve světě

      • ochranná, ekonomická, výchovná funkce

      • proces socializace neprobíhá ve všech rodinách stejně

→ rodiče s vyšším socioekonomickým postavením vedou děti spíše k tomu, aby byly originální, individuální

→ rodiče s nižším socioekonomickým postavením směřují děti spíše ke konformitě a udržování společenského řádu (i za cenu potlačení vlastní individuality)

  • vrstevnická skupina

    • v současnosti – považována za konkurenci rodiny v procesu socializace

    • skupina kamarádu, která může (ale nemusí) vyznávat odlišné hodnoty, jednat podle odlišných norem, než jaké si dítě osvojilo v rodině

    • dítě pak stojí na křižovatce → co si zvolit?

  • masmédia (viz otázka č. 8)

    • přenášejí informace a vědění velkému počtu lidí

    • ovlivňují názory a postoje, formují hodnoty a způsoby chování

    • knihy, noviny, časopisy, filmy, rádio, televizi, internet

Témata, do kterých materiál patří