5. Krestanstvi
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Státní svrchovanosti nad církví nachází svůj vrchol v Rakousku, kde Josef II. (1780–1790 prováděl v rámci církve ze státní moci svévolné reformy, které církev v jeho zemích poznamenaly až do současnosti. V rámci josefinismu byly ve velkém rušeny kláštery a církevní instituce. Na toto jeho úsilí intervenoval papež Pavel VI. (1775–1799, který osobně přijel do Vídně; ovšem bezvýsledně.
S příchodem osvícenství konečně přichází na katolických i protestantských územích konec honů na čarodějnice, procesy proti heretikům, diskriminace jinověrců a ze soudního líčení mizí tortura. Někteří francouzští osvícenci vyvinuli ideu přirozeného náboženství – kult Nejvyšší bytosti –, kterou prosazovali proti křesťanství. Církve se osvícenským nárokům musejí přizpůsobovat a tak dochází k dalším církevním reformám.
Franzen, A.: Malé církevní dějiny. Praha 1992. Obsáhlejší, ale přehledné.
Le Goff, J.: Středověký člověk a jeho svět
Macek, J: Víra a zbožnost jagellonského věku. Praha 2001.
Malý, R.: Cíkevní dějiny. Olomouc 2001. To se moc dobře čte, není o učebnicově členěné (jak třeba Franzen), jsou to krátké kapitoly.
Náboženství v českém myšlení první poloviny 20. století. Sborník příspěvků z konference (říjen 1992). Brno 1993 – např. o Masarykových náboženských názorech
Roland Fröhlich: Dva tisíce let dějin církve, Praha 1999.
Karel Kreibich: Z dějin sporů církve a státu, I. část, Brno 1950.
Michal Lamparter: Vztah církve a státu, Brno 1993.
Jiří Rajmund Tretera: Stát a církev v České republice, Kostelní Vydří 2002.