9. Lide na okraji a v centru spolecnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- takováto panská nařízení neúspěšná – ještě v 18. odpor k některým zaměstnáním, dokonce ovčáctví bylo negativně přijímáno (ovčák musel odklízet padlý dobytek)
=> kdo měl co dočinění s mršinou, byl opovrhován (i v posledních letech 18.století!)
- nepočestná řemesla v Německu: pištec, herec, ovčák, lazebník, výběrčí daní, mlynář, pláteník, podomní prodavač nádobí, kotlář, celník, holič, tkadlec,… - snižovala šanci získat některá městská práva, tato řemesla nemusela být všude bezectná
- nemanželské děti, osoby slovanského původu (Německo), Židé, cikáni, žebráci, lidé poznamenaní cejchem
1) nepoctivé živnosti: již zmíněné; ze strany cechů považovány za méněcenné, práce nečistá
2) muzikanti, medvědáři, kejklíři, potulní kotláři, mastičkáři, hráči, brusiči nožů, prostitutky, psanci, zločinci, ocejchovaní, podomní obchodníci, žebráci, cikáni a Židé – bez stálého bydliště, často vládnoucími autoritami prohlašováni za bezprávné, jako „kriminální“ osoby často vykazováni ze země, pocházeli z různých společenských skupin, velký počet
3) lidé ve veřejných službách, práce spojená se špínou, trestem a smrtí: hrobníci, metaři, soudní a policejní sluhové, pohodní a katové; vyloučení ze společnosti důslednější
- kočovní herci a komedianti přestávají být od konce 17. století označováni jako nepočestní, do svých služeb je začala přijímat šlechta, církevní hodnostáři, panovnický dvůr a města
- podomní obchodníci: ve středověku hranice tolerance volná, v raném novověku se jejich diskriminace stala programovou záležitostí sekularizující se státní správy (chátra nemající pána)
- diskriminace ovčáků velmi vzrostla už v 15.století, svého vrcholu ale dosáhla až v 17.století (cechy přijaly z konkurenčních důvodů přísnější pravidla pro přijetí), špatnou pověst přiživovaly krádeže
- lazebníci (ranhojiči) a holiči – někde zakládali cechy a stali se členy městské rady, někde jim vstup do cechů byl zakázán
- mlynáři – žili dále od ostatních -> snížená kontrola jejich počestného života
Bezectní lidé II: Kati a pohodní
Kat - ne všude nečestné povolání, někde se naopak mohli stát váženými osobami
- tortura a odklízení mrtvol učinilo z katovského řemesla nečestné povolání
- správa veřejných domů a čištění latrín v 16. století z katovského řemesla ustupovalo
- možný vzestup do lékařského stavu
- ne veškeré styky s katem byly difamující, pouze když tyto styky přerostly v přátelství
- problémem bylo pohřbívání katů – nikdo to nechtěl dělat
- cechy se pomoci při stavbě šibenice vždy bránili, i když je k tomu nutila vrchnost
- kat měl plné uznání ze strany vrchnosti, nemohlo mu ale být uděleno městské právo, mohl mít majetek, věnoval se léčení, účastnil se církevních obřadů, povolání vykonával z příkazu vrchnosti