A 09 - Média
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Jestli vyjdeme z jazykového základu těchto slov, pak propagare znamená latinsky rozšiřovat, zatímco reclamare značí vyvolávat, na něco upozorňovat, vychvalovat. Propagace je tedy širší pojem a zahrnuje nejen reklamu, ale i státní propagaci (vytváření dobré pověsti dané země v zahraničí) a společenskou propagaci (předvolební kampaň politických stran i propagace zdravého způsobu života).
Na závěr (alespoň co se týče reklamy-propagace) bych chtěla zdůraznit, že existuje mnoho definicí, vysvětlujících pojmy výše uvedené, avšak žádná není „oficiální“ a každý autor teoretické práce si vyvozuje svoji vlastní verzi. Já přináším definice Zdeňka Chmela: „Propagace je vědomá činnost, zaměřená specifickými prostředky na určený okruh lidí s cílem vyvolat, zesílit, nebo omezit u nich určitou potřebu nebo zájem, resp. způsob jejich uspokojování. Reklama je nástrojem ekonomické soutěže, hromadným způsobem prodeje, placenou formou působení na veřejnost, aby přijala nabízené zboží nebo služby. Je činností, která veřejným podáváním informací vyvolává potřeby nebo zájmy, existující potřeby zesiluje a upozorňuje na nejvýhodnější způsob jejich uspokojování.“
Média a moc
Moc médií je v současné době velice zřetelná. Kdo se neobjevuje v médiích je „mrtvý“. Většina populace si tvoří názor na věci právě skrze média. V 99% si tito lidé nemají možnost ověřit, zda informaci, kterou si právě přečetli nebo poslechli, je předkládáná v té skutečné podobě. Různý pohled novináře, jeho zaujetí nebo i jeho plné neporozumění může převrátit celou zprávu ve zcela něco jiného. Díky tomu se může zpráva o tom, že „bába tahala řepu“ změnit na senzaci „šedesátiletá drogová dealerka pěstovala na své zahradě drogu“.
Propaganda
Americká propaganda. Plakát z druhé světové války představuje Německo a Japonsko jako monstrum, které lze zastavit pouze pomocí zvýšení průmyslové výroby
Propaganda je rozšiřování názorů a informací za účelem vyvolání nebo zesílení určitých postojů nebo jednání. Propaganda je často doprovázena zkreslováním faktů. Propaganda se mnohdy odkazuje na nějaký vyšší účel, využívá lidských vášní, strachu i nenávisti.
Přestože propagandisté mohou různým způsobem zkreslovat fakta, často se snaží prezentovat jako objektivní pozorovatelé skutečnosti. I vzdělávání, přestože je podstatou objektivní, může být použito jako nástroj propagandy.
Cílem nebo zdrojem propagandy mohou být jednotlivci, církve, různá zájmová sdružení a organizace, politické strany nebo vláda. S propagandou se setkáváme na každém kroku – boj proti jaderným elektrárnám, ochránci zvířat, bezpečnost silničního provozu, bezplatné zdravotnictví apod.
Bez ohledu na cíl propaganda přesvědčuje s použitím vybraných racionálních argumentů, nebo důrazem na emoce (např. Myslím to upřímně).