A 09 - Média
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Propaganda se projevuje ve dvou základních formách. Jako „oslavná“, kdy jejím cílem je vytvořit příznivý dojem na nějakou organizaci nebo vládu. Příkladem je například propaganda na nacistického Německa ve 30. letech 20. století nebo propaganda oslavující úspěchy socialismu a KSČ v ČSSR. Druhou formou je propaganda „očerňující“. Příkladem je její působení během studené války (1946–1990), kdy veškeré sdělovací prostředky v socialistických státech používaly tuto formu propagandy. USA jako protiváhu vytvořily stanice Svobodná Evropa a Hlas Ameriky.
Velká Británie za 2. světové války rozeznávala a provozovala proti Německu 3 druhy propagandy:
Bílá propaganda – podávaná pomocí objektivních zpráv
Šedá propaganda – používání výběrových zpráv a významových posunů
Černá propaganda – použití věrohodně znějících dezinformací a lží
Spolu s rozvojem techniky se mění i způsoby šíření propagandy a možnosti zasáhnout co nejširší spektrum obyvatelstva. V dnešním světě získává stále větší význam satelitní televize (např. Al Jazeera) nebo internet (např. pro prezentaci názorů různých extrémních náboženských, rasistických a teroristických skupin, záběry poprav zadržených rukojmích apod.)