B 08 - Charakteristika mezinárodních vztahů v 60. a 70. letech
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- v prosinci 1960 byla podepsána smlouva ustanovující Organizaci pro hospodářskou spolupráci a rozvoj OECD. Jejími členy se staly dosavadní členské státy OEEC - 18 evropských zemí (Belgie, Dánsko, Francie, Irsko, Island, Itálie, Lucembursko, Nizozemí, Norsko, Portugalsko, Rakousko, Řecko, Švédsko, Švýcarsko, Turecko, BRD, Španělsko), USA a Kanada. Postupně se připojily 1964 Japonsko, 1969 Finsko, 1971 Austrálie a 1973 Nový Zéland
- rozrůstala se také RVHP – 1962 se připojilo Mongolsko, 1972 Kuba, 1978 Vietnam. Naopak Albánie 1961 vystoupila
od roku 1958 stál v čele Francie opět de Gaulle, který se snaží vrátit Francii mezi velmoci (1960 se země zařadila mezi jaderné velmoci). V květnu 1960 navrhl partnerům v EHS, aby v zájmu posílení členských států byla institucionalizována politická spolupráce. Ostatní země se však obávají ohrožení vztahů uvnitř NATO, dalšího ohrožení vývoje EHS a mají také obavy z dalšího mocenského vzestupu Francie. Na plánu politické unie se pracovalo do dubna 1962, ale rozpory mezi Francií a ostatními členy byly nepřekonatelné. Problematická byla i otázka zemědělské politiky, která měla být založena na principu ochrany vnitřního zemědělského trhu před nízkocenovou konkurencí ze zámoří. V říjnu 1961 zahájila jednání o vstupu do EHS Velká Británie. Vedli ji k tomu především politické důvody. Malí členové EHS (Benelux a Itálie) byli pro rozšíření společenství, ale Francii vyhovovalo vlastní dominantní postavení a vstupu VB tak zabránila. Názory Francie a ostatních členů se i nadále střetávali a v červenci 1965 F oznámila, že se její zástupci nadále nebudou účastnit prací v orgánech společenství
v roce 1966 mělo společenství vstoupit do fáze třetího přechodného období, kdy mělo být zahájeno většinové hlasování v Radě ministrů. F prezident při této příležitosti oznámil, že F obnoví své působení v orgánech EHS pokud dojde k vyřešení otázky zemědělství, pravomoci institucí EHS nebudou posilovány a Rada ministrů bude nadále rozhodovat jednomyslně. Zbylých pět členů EHS tyto požadavky odmítlo. V lednu 1966 byl uzavřen tzv. lucemburský kompromis, vycházející do značné míry vstříc F požadavkům. Komise EHS musela své návrhy, o nichž se v Radě mělo rozhodovat většinovým hlasováním, předložit všem členským vládám k vyjádření a snažit se vyjít vstříc jejich připomínkám. V radě ministrů pak měl každý člen právo odmítnout většinové hlasování v případě, kdy považuje projednávanou záležitost za dotýkající se životních zájmů jeho země
v květnu 1967 se Velká Británie pokusila o vstup do EHS znovu, ale de Gaulle opět reagoval vetem. (F dokonce 1966 vystoupila ze systému integrovaného velení NATO.)
belgický ministr zahraničí P. Harmel v říjnu 1968 navrhl na půdě Rady Západoevropské unie = ZEU, aby členové EHS a Británie institucionalizovali svou polit. spolupráci na poli obrany v rámci ZEU a spolupracovali i v oblasti technologií a měnové politiky. Pokud některá ze zemí nebude schopna spolupráci navázat, ostatní by měli stejně pokračovat v započatém díle → F se ocitá v izolaci
na počátku února 1969 se uskutečnilo setkání velvyslance VB Ch. Soamese s de Gaullem. F nabízí nové uspořádání – širší hospodářské sdružení, ale jen vnitřní jádro (tj. F, VB, Itálie a BRD) by fungovalo jako politické sdružení. Nově uspořádaná Evropa by se měla osamostatnit a opustit NATO. VB obsah tohoto sdělení předala ostatním státům EHS a vznikla tzv. Soamesova aféra. F opustila své místo v ZEU a neúčastnila se její činnosti až do poloviny roku 1970
v prosinci 1969 byl do Haagu svolán summit členských zemí EHS. (V té době byl již F prezidentem G. Pompidou.) na setkání bylo řešeno dokončení společného trhu tj. naplnění Římské smlouvy, rozvoj další integrace (zejména v oblastech fungování celní unie a společných politik) a rozšíření EHS. Došlo k odbourání přímých příspěvků z rozpočtů členských států a byly nahrazeny výnosy z cel a dovozních daní, doplněny částí výnosů nepřímých daní. Na základě tzv. Wernerovy zprávy mělo být po několika etapách zahájeno budování hospodářské a měnové unie. Pro proceduru konzultací otázek zahraniční politiky se vžilo označení Evropská politická spolupráce (European Political Cooperation = EPC). Konkrétní opatření zahraniční politiky však přijímal každý z členských států sám. Žadateli o členství byly Velká Británie, Irsko, Dánsko a Norsko. Nejsložitějším bodem jednání byla otázka britského příspěvku do rozpočtu ES. (Všechna cla vybraná za zboží dovezené z nečlenských zemí měla putovat do rozpočtu společenství. Britové získali 5leté přechodné období, během něhož se měl britský příspěvek navyšovat, až měl nakonec dosáhnout maximálního podílu 19% všech příjmů společenství.)
ES bylo rozšířeno na počátku roku 1973, do společenství vstoupili VB, Dánsko a Irsko (v Norsku vstup neschválilo referendum)
v roce 1974 vystoupila VB s požadavkem znovuprojednání podmínek členství v ES, ale ke změnám podmínek nedošlo. (1975 se dokonce konalo první referendum v dějinách VB, které však potvrdilo setrvání země v ES.) Výkonnost VB ekonomiky stále klesala, ale země neustále přispívala do rozpočtu společenství nejvíc, proto bylo období do roku 1984 ve znamení neustálého konfliktu VB se zbytkem společenství
první přímé volby do Evropského parlamentu se konaly 1979 a v témže roce byl ustanoven Evropský měnový systém (EMS) se zaručenými směnými kursy