Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




C 10 - Kultura, věda a školství meziválečného Československa

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (51 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Bez zmínky by neměl zůstat ani Jiří Wolker – našimi rodiči zvaný jako proletářský básník - ale jeho básně vyjadřují lásku k obyčejným věcem všedního dne, jsou prosté a jednoduché, dodnes zaujmou nejednoho čtenáře.

Dalším významným směrem byl poetismus – inspirován francouzským surrealismem ( J.Seifert, K.Biebl, J.Hora, K.Teige, B.Václavek).

Katolický spiritismus – protimasarykovsky naladěný Jaroslav Durych, Jakub Deml, Jan Zahradníček.

Z dalších literátů bych jmenovala především Viktora Dyka, Boženu Benešovou, Marii Pujmanovou, Marii Majerovou, Františka Holečka a Jaroslava Haška (Na Bělehrad! ).

Divadlo:

Meziválečné období poskytlo pro divadlo možnost dát prostor novým expresívním směrům. Městské divadlo na Vinohradech a Národní divadlo v Praze bylo ovlivněno osobou Karla Huga Hillara. V Osvobozeném divadle Jiřího Voskovce a Jana Wericha se vyvinula forma divadelní politické satiry, nechyběla ani dobrá lidová zábava či kabaret.

Rozhlas:

Vysílá od roku 1923.

Film:

K nejlepším patří adaptace Dobrého vojáka Švejka (r. Karel Lamač, 1926). Tento Švejk byl ale ještě němý film. Zvukový film dal možnost vzniku C.K.polnímu maršálkovi (Vlasta Burian) a Bílé nemoci.

Hudba:

Leoš Janáček, Josef Suk, Jaroslav Ježek, Bohuslav Martinů

Výtvarné umění:

Vedle doznívající secese pozorujeme utváření se nových moderních směrů. V malířství světově proslul svými secesními plakáty Alfons Mucha, secesní symbolismus vyjadřují ještě díla Ladislava Šalouna a Františka Bílka. Jeden z propagátorů kubismu (tento směr se snažil neperspektivně zobrazovat prostor). Bohumil Kubišta zemřel měsíc po vyhlášení samostatnosti. Kubismus pak dále rozvíjel Emil Filla. Osobitým způsobem si tento směr osvojil Josef Čapek.

V sochařství se snažil v jednom z období své tvorby zachytit kubistické výboje Otto Gutfreund. Surrealismus ovlivnil malířský projev Jindřicha Štýrského a Toyen (Marie Čermínové). Nejvýznamnějším žákem Myselbekovým se stal Jan Štursa.

Nástup moderny v architektuře charakterizovalo využití nových stavebních materiálů a konstrukcí, které měly lépe vyjadřovat životní realitu moderního člověka. Vůdčí osobností modernismu byl architekt Jan Kotěra. Na Kotěrův konstruktivismus navázali jeho žáci Josef Gočár a Josef Chochol, třebaže tuto linii načas přerušil kubismus a dekorativismus (z něho hlavně obloučkový sloh, nazývaný též slovem Legiobanky). Puristická architektura na začátku 20.let povýšila hledisko účelnosti nade vše a prohlašovala, že architektura není uměním. S takovým pohledem nesouhlasili členové sdružení architektů, kteří se spíše přikláněli k Le Corbusierově teoretické formulaci funkcionalismu. Na základě jeho myšlenek se vrátila avantgarda české architektury opět ke konstruktivismu. Demonstrací vítězného tažení konstruktivismu se stala Výstava soudobé architektury v Brně (1928). Hlavní výstavní palác, vyhlídková věž a další pavilóny byly ukázkou ryzí účelovosti, nových konstrukčních řešení a krásy obnažené konstrukce. Netušené bohatství obměn poskytl architektům nový pilířový systém. Slovák Dušan Samo Jurkovič osobitě vstřebával a transformoval prvky lidové architektury. Vedle moderní architektury se v Praze stavělo i nadále pod vlivem opožděně historizujících stylů a slohem zmodernizovaného neoklasicismu.

Témata, do kterých materiál patří