Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Sedm „momentů“ ve vývoji kvalitativního výzkumu

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Sedm „momentů“ ve vývoji kvalitativního výzkumu

  1. tradiční 1900-1950

  2. modernistický/ „zlatý věk“ 1950-1970

  3. blurred genres/ rozostřené žánry 1970-1986

  4. krize reprezentace 1986-1990

  5. postmoderní, období experimentální a nové etnografie 1990-1995

  6. postexperimentální zkoumání 1995-2000

  7. nynější, budoucnost 2000-?

  1. Tradiční období - 1900-1950, v této době výzkumníci psali „objektivní“ kolonizační záznamy ze zkušeností z pole, které reflektovaly positivistické paradigma, snaha o platná, spolehlivá data a objektivní interpretace. Ten „druhý-jiný“ byl nahlížen jako cizí, odlišný a divný (alien, foreign and strange).

Malinowski: „pouze zákony a generalizace jsou vědecká fakta, a terénní výzkum spočívá pouze a výhradně v interpretaci chaotické sociální reality a jejím podřízení se obecným pravidlům.“

V této době byl výzkumník obdivován jakožto „Lone Ethnographer“ (Rosaldo - osamělý etnograf), který se vydává do nebezpečí do exotických zemí, aby přežil v nehostinnosti a přinesl poznání o jiných kulturách a po návratu domů o tom napsal „objektivní“ zprávu, která byla strukturovaná podle norem klasické etnografie na základě 4 závazků:

  1. závazek k objektivismu

  2. účast na imperialismu

  3. víře v monumentalismus (etnografie měla vytvořit musejní obraz o kulturách)

  4. víru v nadčasovost (ten „Druhý-jiný“ byl předmětem k archivaci)

Mýtus o osamělém etnografovi byl zrodem klasické etnografie, Malinowski, Radcliffe-Brown, Mead, Bateson jsou stála studováni, ale obraz o osamělém etnografovi se již rozpadl. Někteří minulost zatracují, jiní ji oslavují, Rosaldo vidí současnou antropologii jako garáž s věcma na prodej, kdo se snaží, někde najde i něco hodnotného.. Staré standardy již nejsou uznávané, etnografie nepřinášejí nadčasovou pravdu, závazek k objektivismu je zpochybňován atd..

Odkazy tradičního období začínají koncem 19.století, kdy novela a sociální vědy jsou rozeznávány jako odlišné systémy diskurzu, avšak Chicago school se snažila vyvinout interpretativní metodologii, která využívá přístup narrated life-history. To vedlo k produkci textů, které dali výzkumníkovi-autorovi moc, aby reprezentoval příběh subjektu, tyto texty užívají jazyk obyčejných lidí, artikulovaly sociálně vědeckou verzi literárního naturalismu, který často produkoval iluzi, že řešení sociálního problému bylo nalezeno (filmy o sociálních problémech, které z deviantního dělají sociologické verze filmového hrdiny, s happyendem dosaženým skrze utrpení).

  1. Modernistická fáze 1950-1970 - sociální realismus, naturalismus a slice-of-life etnografie jsou stále ceněny. Objevují se nové interpretační teorie (etnometodologie, fenomenologie, kritická teorie, feminismus). Zkoumají se důležité sociální procesy i deviace a sociální kontrola ve třídě a společnosti. Jako významné epistemologické paradigma funguje postpositivismus. Návrat k textům Chicago school jako ke zdroji inspirace. Kanonickým textem je Beckerův Boys in White (1961), kde je snaha udělat QL stejně důsledný jako KN protějšek, studie kombinovala open-ended a kvazi strukturované interview s P.O. a pečlivou analýzu těchto materiálů ve standardizované statistické formě.

Témata, do kterých materiál patří